J 40n 7 VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS. Aantal geslaagden voor het eindexamen. Cursusjaar. J. M. J. M. J. M. J. M. M. 1) Niet berekend wegens te kleine aantallen. Leerkrachten. leerkrachten met 1/5 6/10 11/15 21/25 26/30 Openbaar h.b.s.- onderwijs. Met betrekking tot de leerkrachten op de scholen voor voorbereidend hoger en middelbaar dagonderwijs staat over het jaar 1951 een groter aantal gegevens ter beschikking dan voorheen. Zo zal in het hiernavolgde, 1926/’27 t./m. 193O/’31 1931/32 t./m. 1935/36 1936/37 t./m. 1940/’41 1941/’42 t./m. 1944/’45 1945/’46 t./m. 1949/’50. 1949/30. 1950/31 1951/32. Evenals in de meeste voorgaande jaren zijn ook in 1951 en 1952 de percentages geslaagden bij het gym nasiaal en h.b.s.-onderwijs voor de meisjes hoger dan voor de jongens. Alleen bij de bijzondere gymnasia en h.b.s.-en is de situatie in 1952 omgekeerd; bij de han- delsdagschool is, als in vrijwel alle jaren, het percentage geslaagde jongens groter. In vergelijking met de situatie kort vóór de oorlog valt op te merken, dat daarbij vooral de gemeentelijke handelsdagschool en de openbare h.b.s.-en achter blijven. Voor de overige richtingen liggen de percen tages geslaagden thans op hetzelfde peil als voorheen. 1951 1950 1949 1940/’42 1935/39 1951 1950 1949 1939 1935 1951 1950 1949 Openbaar gymnasiaal onderwijs. 103 106 90 7,3 7,4 7,3 5,2 5,- 44 44 43 15 18 Aantal voor het eindexamen geslaagde leerlingen in pCt. van het aantal, dat aan het examen deelnam. 117 110 110 7,5 7,3 7,7 8,- 7,4 45 43 45 34 28 Bijzonder gymnasiaal onderwijs. Leerkrachten bij het dagonderwijs naar het aantal lesuren. naast de gebruikelijke indeling van de leerkrachten naar het aantal door hen gegeven lesuren, ter sprake komen hun burgerlijke staat, leeftijd en bevoegdheden. 9,- 7,3 7,3 6,5 4,6 54 43 43 21 19 84 72 75 84,9 82,7 89,1 90,5 78,5 78,8 76,1 79,9 56 71 71 43 34 81 87 82 84 69 77 125 111 82 74 79 91,2 84,4 86,6 87,5 81,3 88,4 82,6 87,9 47,2 49,5 45,1 34,3 34,9 248 254 237 284 294 264 159 162 5,7 5,- 7,3 8,3 9,1 19 18 27 35 30 43 78 78 Openbare handelsdagschool. Totaal aantal leerkrachten. 602 594 586 475 450 734 721 700 100 100 100 100 100 85,1 91- 87,6 83,6 82,1 93,- 81,4 90,9 87,6 91,3 93,1 92,- 86,7 95,7 85,3 94,6 90,7 93,5 90,7 95,4 87,- 90,5 83,5 90,4 86,- 83,1 88,3 96,- 79,8 77,6 78,4 87,2 14,- 11,6 13,2 27,9 29,7 86,7 80,8 90- 78,8 76,2 81,8 80,8 80,- 77,9 80,2 85,2 79,7 71,6 78,6 75,- 66,7 82,3 83,8 89,4 93,3 82,1 87,8 88,9 84,7 Bijzonder h.b.s.- onderwys. 88,- 92,5 94,5 86,7 92,3 96,8 86,6 Aantal, niet rekening hou dende met dubbel tellingen Aantal, rekening houdende met dubbeltellingen I In procenten van totaal 9,3 11,9 12,1 9,8 9,3 Leerkrachten naar het aantal lesuren. 31 en meer 16/20 lesuren per week. Ten aanzien van het aantal lesuren door de leer krachten gegeven moet met de cijfers over het jaar 1951 worden volstaan; in 1952 is dit gegeven niet opge vraagd. Bij de bewerking is rekening gehouden met de omstandigheid, dat verscheidene leerkrachten aan meer dan één school verbonden zijn. Hierdoor is het uiteraard niet mogelijk de verdeling der leerkrachten naar de onderscheiden richtingen van onderwijs te handhaven. In het volgende overzicht worden daarom slechts vermeld de totale aantallen leerkrachten ver bonden aan de instellingen van dagonderwijs.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 586