40n
11
52 pCt bij het dagonderwijs. Eveneens een wat groter
gedeelte is 51-60 jaar oud, nl. een derde tegen nog geen
30 pCt bij het dag-v.h.m.o. Het aantal boven 60-jarigen
is bij het avondonderwijs naar verhouding echter
kleiner, nl. 6 pCt tegen 10 pCt bij het dagonderwijs.
Voor de mannelijke en vrouwelijke leerkrachten afzon
derlijk zijn evenals bij de verdeling der leerkrachten
naar het aantal lesuren geen cijfers gegeven, op grond
van het zeer geringe aantal vrouwen bij deze inrich
tingen.
onderwijs veel meer leerkrachten telt met een niet-
volledige M.O.-akte of een lagere vakakte.
Was voorheen het mannelijk element in de school
bevolking sterker vertegenwoordigd dan het vrouwe
lijke, na de oorlog is hierin verandering gekomen en
vormen de meisjes de meerderheid; de laatste jaren
maken ze rond 60 pCt van het totaal uit.
Het aantal leerlingen bij deze instelling blijft nog
voortdurend toenemen. Bedroeg het in 1950 1 467, in
de daaropvolgende jaren liep het op via 1 511 in 1951
tot 1 584 in 1952. De toeneming komt hoofdzakelijk
voor rekening van de vrouwelijke leerlingen. Hun aan
tal nam sinds 1950 met 100 toe, dat voor de mannelijke
leerlingen met slechts 17.
Vergeleken met de toestand kort vóór de oorlog is
het aantal mannelijke leerlingen vrijwel verdubbeld, dat
der vrouwelijke is echter meer dan verdrievoudigd.
Ten aanzien van de cursisten der Centrale School
voor Machineschrijven is het van belang een onder
scheiding te maken in leerlingen die
a. nog dagonderwijs genieten
b. avondonderwijs genieten
c. geen onderwijs meer genieten.
Het percentage leerlingen, dat nog dagonderwijs ge
niet, beweegt zich de laatste jaren rond 70 pCt van het
totaal. Bij de mannelijke leerlingen is dit deel groter dan
Bijna 40 pCt van het totaal aantal leerkrachten blijkt
in het bezit te zijn van een volledige M.O.-akte en een
kwart van een niet-volledige. Voorts heeft 10 pCt een
academische graad behaald, terwijl 2 pCt de studie
hiervoor nog niet voltooid heeft. Hierbij dient opge
merkt, dat een leerkracht bij het handelsavondonder
wijs evenals bij het handelsdagonderwijs als bevoegd is
aan te merken ook wanneer hij een niet-voltooide aca
demische opleiding of een niet-volledige M.O.-akte
heeft. Mederekenend degenen met een andere bevoegd
heid gevende akte is 82 pCt der leerkrachten bevoegd
en de overblijvende 18 pCt onbevoegd. Deze laatsten
bezitten veelal een lagere vakakte of hoofdakte.
Een vergelijking van het openbaar en het bijzonder
avondonderwijs doet zien, dat het openbaar onderwijs
relatief wat meer academisch gegradueerden en bezitters
van een M.O.-akte telt dan het bijzonder, waartegen
over het laatste meer leerkrachten met een andere be
voegdheid gevende akte of een andere geen bevoegd
heid gevende akte als hoofdakte of lagere vakakte
heeft.
Vergeleken met wat voor het dagonderwijs werd ge
constateerd, valt op te merken, dat bij dit laatste naar
verhouding aanzienlijk meer leerkrachten te vinden zijn
met een academische graad, waartegenover het avond-
Met betrekking tot de bevoegdheden van de leer
krachten bij de handelsavondscholen is eenzelfde in
deling gemaakt als bij het dag-v.h.m.o.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Aantal leerlingen bij de aanvang der
Totaal.
M.
V.
Totaal.
Bevoegdheid.
I Abs.
Abs.
Abs.
2
5
16,1
7
6,7
8
25,8
31 100
104 100
73 100
Totaal
Cursussen aangevangen in
M.
V.
18
1
i Openbaar
onderwijs.
In
pCt.
8
32
I
19
2
8
1
7
10
40
2
26
In
pCt.
1,9
25,-
17,3
1-
1926/’27
1930/’31
1935/’36
1939/’4O
1945/’46
1950/’51
1951/’52
1952/-53
1926 t./m. 1930
1931 t./m. 1935
1936 t./m. 1940
1941 t./m. 1944
1945 t./m. 1949
1950
1951
1952
374
390
401
328
324
625
630
642
210
383
341
278
386
842
881
942
584
773
742
606
710
1 467
1 511
1 584
10
1
13,8
1,4
6,5
25,8
3,2
22,6
9,6
38,5
55,1
51,6
54,7
54,4
45,-
42,6
41,7
40,5
48,4
45,3
45,6
55,-
57,4
58.3
59,5
11,-
43,7
1,4
26,-’
2,7
Aantal mannelijke
en vrouwelijke
i leerlingen in pCt.
i van het totaal aantal.
cursussen.
Absoluut.
Voltooide acad. opl
Volledige M.O. akte
Niet voltooide acad.
opleiding
Niet volledige M.O.akte
Andere bevoegdh.
gevende akte
Andere geen bevoegdh.
gevende akte
Geen akte
44,9
Gemeentelijke Centrale School voor
Machineschrijven.
Leerkrachten bij het handelsavondonderwijs naar
bevoegdheden.
Leerkrachten naar bevoegdheden.
Bijzonder I
onderwijs.
In
pCt.