47
Kr--
34
-
I
VERSLAG VAN DE DIENST VOOR SCHONE KUNSTEN.
1926.
1940,
1941,
1927,
1928,
1944,
1945,
1929,
1946,
1930,
1947,
1948.
1931.
1949,
1932,
1950,
1933,
1953,
1934,
1954,
1955,
1935,
1956,
1936,
1957,
hout, lang
5.9,
bruin
geverfd
1978,
1937,
van
hout, lang
5.8,
bruin
geverfd
1979,
van
hout, lang
7.1,
bruin
geverfd
1980,
van
1958,
1938,
1959,
1960,
1939,
1961,
1942,
1943,
1951,
1952,
C-d 3, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van rood
gekleurd schildpad, klankkast met bloemornamenten
versierd, kartonnen rozet, lang 181.5, breed 73, hoog 13.8,
(RM 5686);
Tafelpiano, gemerkt Buntebart Sievers, Londen, 1788.
vier gedraaide poten, omvang klaviatuur C-f 3, Engels
mechaniek, 2 registers aan de linkervoorkant, onder
toetsen van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed
131.3, diep 49.8, hoog 81.3, (RM 11430/18);
Giraffe-piano, gemerkt I. van Raay Zn, Amsterdam,
le helft 19e eeuw, klaviatuur met omvang van 6 octaven
rust op 2 gedraaide poten, bovenpaneel bekleed met
groene stof, boven toetsen van ebbenhout, ondertoetsen
van ivoor, 6 pedalen, breed 118.6, diep 56.6, hoog 227,
(RM 8367);
Tafelpiano, gemerkt Adam Bever, Londen, 1783, van
mahoniehout, 4 hoekige spitspoten, omvang klaviatuur
contra F-f 3, Engels mechaniek, 2 pedalen, boventoetsen
van ivoor, ondertoetsen van ebbenhout, breed 154.3,
diep 53. hoog 83.5, (RM 9829);
Tafelpiano, gemerkt Longman Broderip, Londen,
laatste kwart 18e eeuw, van mahoniehout, op eenvou
dig onderstuk met 4 hoekige spitspoten, omvang kla
viatuur contra F-f 3, Engels mechaniek, 3 registers, 3
pedalen, boventoetsen van ebbenhout, ondertoetsen van
ivoor, breed 154.5, diep 54, hoog 82.2, (RM 8365);
Tafelpiano, gemerkt P. Fabritius, ’s-Gravenhage, 1808,
op 4 poten, omvang klaviatuur F-c 4, 3 pedalen. Engels
mechaniek, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van
ebbenhout, breed 166.5, diep 58.5, hoog 83, (RM 8192);
Giraffe-piano, gemerkt gebr. Müller, Amsterdam, ca
1825, klaviatuur met omvang van 6 octaven (contra
F-f 4) staat op 2 poten, 5 pedalen, bovenpaneel bekleed
met rode stof, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van
ebbenhout, breed 118.4, diep 56.2. hoog 238.3, (RM 5855);
Rechtopstaande piano, gemerkt Loeschman Co, Lon
den, ca 1840, klaviatuur met omvang van 6 octaven rust
op 2 gedraaide poten, bovenpaneel bekleed met blauwe
stof, koperen beslag als versiering, 2 pedalen, onder
toetsen van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed
112.3, diep 63. hoog 184.4, (RM 8366);
Tafelpiano, gemerkt Meincke Meyer Pieter Meyer,
Amsterdam, 1808, van mahoniehout, op 4 gecanneleerde
poten, omvang klaviatuur contra F-f 3, benedentoetsen
van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed 171.8,
diep 60.5, hoog 85.3, (RM 8167);
Tafelpiano, niet gesigneerd, midden 19e eeuw, van ma
honiehout, 4 grote poten, omvang klaviatuur contra
A-a 4, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van ebben
hout, breed 200, diep 99.2, hoog 95.5, (RM 12374);
Clavecymbel, gemerkt Johannes Couchet, Antwerpen,
1688, klankbord beschilderd met bloemen, vruchten en
vogels, de rozet draagt de initialen J. C. en stelt een
vrouw voor in zittende houding de harp bespelend, aan
de binnenzijde van het deksel staat tussen bloemen;
Omnis spiritus laudet Dominum, 2 manualen, 4 regis
ters, breed 84.7, diep 209.6, hoog 90.5, (RM 11430/19);
Vleugel, gemerkt Pleyel Cie, Parijs, ca 1850, van ma
honiehout, op 3 zware poten met messingrollen, 2 pe
dalen, omvang klaviatuur C-g 4, ivoren benedentoetsen,
ebbenhouten boventoetsen, lang 205.5, breed 125.4, hoog
94.5, (RM 9395);
Draailier, niet gesigneerd, 2e helft 18e eeuw, roodbruin
gelakte klankkast met de vorm van de gitaar, rand van
het bovenblad ingelegd met ivoren en ebbenhouten
blokjes, in het onderste deel van het bovenblad 2 C-
gaten, het instrument wordt bekroond door een uitge
sneden vrouwenkopje, 2 melodiesnaren, 4 bourdonsnaren
aan weerskanten van de tangentendoos aangebracht, de
tangenten zijn in 2 rijen aangebracht: aan de boven
kant 10 benen en aan de onderkant 13 ebbenhouten
tangenten, lang 62.5, grootste breedte 24.9, (RM 5493);
Draailier, gemerkt F. Louvet, Parijs, midden 18e eeuw,
klankkast samengesteld uit 9 palissander- en ahom-
spanen, rand van het bovenblad ingelegd met ivoren
en ebbenhouten blokjes, in het onderste deel van het
bovenblad 2 C-gaten, het instrument wordt bekroond
door een vrouwenkopje, handvat van de kruk van ivoor,
2 melodiesnaren, 4 bourdonsnaren, de tangenten zijn in
2 rijen boven elkaar geplaatst: aan de bovenkant 10
benen en aan de onderkant 13 ebbenhouten tangenten,
lang 65, grootste breedte 30.5, (RM 7506);
Draailier, niet gesigneerd, Frankrijk, 2e helft 18e eeuw,
klankkast roodbruin gelakt, de rand van het bovenblad
ingelegd met ivoren en ebbenhouten blokjes, in het
onderste deel van het bovenblad 2 C-vormige klank
gaten, het instrument wordt bekroond door een
vrouwenkopje, 2 melodiesnaren, 4 bourdonsnaren. de
tangenten zijn in 2 rijen boven elkaar geplaatst: aan de
bovenkant 10 benen en aan de onderkant 13 ebben
houten tangenten, lang 64, grootste breedte 25.1, (RM
11430/16);
Shofar, Israël, 19e eeuw, gemaakt van ramshoorn met
ingekraste ornamenten, lang 34.8, (RM 9739);
Noordse balk, Noord-Nederland, 17e eeuw, houten lang
werpig instrument, van onderen open, klankgat in het
ondereinde van het bovenblad, 18 metalen „Bünde”, 3
schroeven, waarvan 2 ontbreken, lang 80, breed 6.3,
hoog 6.5, (RM 5149);
Olifantshoorn, rood gelakt, lang 150.5, (RM 11430/66);
Speeldoos, gemerkt P. van Leeuwen, Amsterdam 19e
eeuw, speelmechaniek in bruin gelakt kistje, breed 42.5,
diep 18.7, hoog 12.3, (RM 16132);
Ijzeren mondtrommel, Europa, 19e eeuw’, lang 11.6, (RM
11430/30);
Ijzeren mondtrommel. Europa, 19e eeuw, lang 5.3, (RM
11430/31);
Altviool, gemerkt Sebastian Mayer, München, 1728,
klankkast bruin gelakt, achterblad met 2 ivoren en 1
ebbenhouten repen, vlam vormige klankgaten in het bo
venblad, 4 snaren, lang 65.3, grootste breedte 23.3,
(RM 11430/8);
Metronoom, gemerkt I. Maelzel’s chronometer, Londen,
houten vierkanten staaf voorzien van een schaalverde
ling, hoog 148.3, (RM 11430/8);
Viola da gamba tot violoncel omgebouwd, gemerkt John
Roos, Amsterdam, 1537, klankkast roodbruin gelakt, 2
C-gaten in het bovenblad, 4 snaren, lang 114.5, grootste
breedte 40, (RM 5869);
Orchestrion, gemerkt D. N. Winkel, Amsterdam, 1820,
eikenhouten kast in de vorm van een secretaire, wep-
pen,friezen en stijlen versierd, breed 121.5, diep 67.5,
hoog 181.3, (RM 14353 a);
Rollenkastje behorend bij vorenstaand orchestrion, (RM
11353 b);
Veertien strijkstokken (RM ongenummerd);
Klarinet, niet gemerkt, 19e eeuw, van palmhout, 7 klep
pen, lang 54.7, (RM 11430/104);
Middenstuk van een klarinet, gemerkt J. Mollenhauer,
Fulda, 2e helft 19e eeuw, van palmhout; dit middenstuk
dient om een A klarinet in een B-klarinet te veranderen,
lang 13.4, (RM 11430/129);
Schuiftrombone, gemerkt Pierre Colbert, Reims, 1593,
koper, 1 winding, lang 325, (RM 13134, eigendom van
gemeente Amsterdam);
Klaroen, 17e eeuw, hout met leer overtrokken, 7 vin-
gergaten aan de voor- en 1 duimgat aan de achterzijde,
lang 55.5, (RM ongenummerd, eigendom van de ge
meente Amsterdam);
Klaroen, 17e eeuw, hout met leer overtrokken, 6 vinger-
gaten aan de voor- en 1 duimgat aan de achterzijde,
lang 56. (RM ongenummerd, eigendom van de gemeente
Amsterdam
Klaroen, 17e eeuw, hout met leer overtrokken, 6 vin-
gergaten aan de voor- en 1 duimgat aan de achterzijde,
lang 57, (RM ongenummerd, eigendom van de gemeente
Amsterdam);
1 stel castagnetten,
(RM 7456);
2 stel castagnetten,
(RM 7457);
1 stel castagnetten.
(RM 11430/78);
Van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, Amsterdam:
Tenor viola da gamba, gemerkt Barak Norman, London,
1705, gerepareerd door K. van der Meer Amsterdam 1917;
klankkast roodbruin, achterblad met lijnomament, in
bovenblad bladornament met stempel van maker, lang
118.5, (K.O.G. no 1647);
Virginaal, le helft 17e eeuw; het instrument bestaat uit
een rechthoekige doos staande op een onderstel; het
binnenwerk van het instrument geheel uit elkaar;
breed: 150, diep 50, (K.O.G. 734);
Tafelpiano, gemerkt Johannes Zumpe et Buntebart,
Londini Fecerunt 1773, Princes Street Hannover Square;
omvang klaviatuur G-f 3, Engels mechaniek, drie regis
ters aan de linkerkant; breed 128, diep 47.3, hoog 77.5,
(K.O.G. no 773);
Bas viola da gamba, niet gemerkt, waarschijnlijk Frank
rijk 18e eeuw, achterblad en zij bladen van ebbenhout