47 Kr-- 34 - I VERSLAG VAN DE DIENST VOOR SCHONE KUNSTEN. 1926. 1940, 1941, 1927, 1928, 1944, 1945, 1929, 1946, 1930, 1947, 1948. 1931. 1949, 1932, 1950, 1933, 1953, 1934, 1954, 1955, 1935, 1956, 1936, 1957, hout, lang 5.9, bruin geverfd 1978, 1937, van hout, lang 5.8, bruin geverfd 1979, van hout, lang 7.1, bruin geverfd 1980, van 1958, 1938, 1959, 1960, 1939, 1961, 1942, 1943, 1951, 1952, C-d 3, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van rood gekleurd schildpad, klankkast met bloemornamenten versierd, kartonnen rozet, lang 181.5, breed 73, hoog 13.8, (RM 5686); Tafelpiano, gemerkt Buntebart Sievers, Londen, 1788. vier gedraaide poten, omvang klaviatuur C-f 3, Engels mechaniek, 2 registers aan de linkervoorkant, onder toetsen van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed 131.3, diep 49.8, hoog 81.3, (RM 11430/18); Giraffe-piano, gemerkt I. van Raay Zn, Amsterdam, le helft 19e eeuw, klaviatuur met omvang van 6 octaven rust op 2 gedraaide poten, bovenpaneel bekleed met groene stof, boven toetsen van ebbenhout, ondertoetsen van ivoor, 6 pedalen, breed 118.6, diep 56.6, hoog 227, (RM 8367); Tafelpiano, gemerkt Adam Bever, Londen, 1783, van mahoniehout, 4 hoekige spitspoten, omvang klaviatuur contra F-f 3, Engels mechaniek, 2 pedalen, boventoetsen van ivoor, ondertoetsen van ebbenhout, breed 154.3, diep 53. hoog 83.5, (RM 9829); Tafelpiano, gemerkt Longman Broderip, Londen, laatste kwart 18e eeuw, van mahoniehout, op eenvou dig onderstuk met 4 hoekige spitspoten, omvang kla viatuur contra F-f 3, Engels mechaniek, 3 registers, 3 pedalen, boventoetsen van ebbenhout, ondertoetsen van ivoor, breed 154.5, diep 54, hoog 82.2, (RM 8365); Tafelpiano, gemerkt P. Fabritius, ’s-Gravenhage, 1808, op 4 poten, omvang klaviatuur F-c 4, 3 pedalen. Engels mechaniek, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed 166.5, diep 58.5, hoog 83, (RM 8192); Giraffe-piano, gemerkt gebr. Müller, Amsterdam, ca 1825, klaviatuur met omvang van 6 octaven (contra F-f 4) staat op 2 poten, 5 pedalen, bovenpaneel bekleed met rode stof, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed 118.4, diep 56.2. hoog 238.3, (RM 5855); Rechtopstaande piano, gemerkt Loeschman Co, Lon den, ca 1840, klaviatuur met omvang van 6 octaven rust op 2 gedraaide poten, bovenpaneel bekleed met blauwe stof, koperen beslag als versiering, 2 pedalen, onder toetsen van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed 112.3, diep 63. hoog 184.4, (RM 8366); Tafelpiano, gemerkt Meincke Meyer Pieter Meyer, Amsterdam, 1808, van mahoniehout, op 4 gecanneleerde poten, omvang klaviatuur contra F-f 3, benedentoetsen van ivoor, boventoetsen van ebbenhout, breed 171.8, diep 60.5, hoog 85.3, (RM 8167); Tafelpiano, niet gesigneerd, midden 19e eeuw, van ma honiehout, 4 grote poten, omvang klaviatuur contra A-a 4, ondertoetsen van ivoor, boventoetsen van ebben hout, breed 200, diep 99.2, hoog 95.5, (RM 12374); Clavecymbel, gemerkt Johannes Couchet, Antwerpen, 1688, klankbord beschilderd met bloemen, vruchten en vogels, de rozet draagt de initialen J. C. en stelt een vrouw voor in zittende houding de harp bespelend, aan de binnenzijde van het deksel staat tussen bloemen; Omnis spiritus laudet Dominum, 2 manualen, 4 regis ters, breed 84.7, diep 209.6, hoog 90.5, (RM 11430/19); Vleugel, gemerkt Pleyel Cie, Parijs, ca 1850, van ma honiehout, op 3 zware poten met messingrollen, 2 pe dalen, omvang klaviatuur C-g 4, ivoren benedentoetsen, ebbenhouten boventoetsen, lang 205.5, breed 125.4, hoog 94.5, (RM 9395); Draailier, niet gesigneerd, 2e helft 18e eeuw, roodbruin gelakte klankkast met de vorm van de gitaar, rand van het bovenblad ingelegd met ivoren en ebbenhouten blokjes, in het onderste deel van het bovenblad 2 C- gaten, het instrument wordt bekroond door een uitge sneden vrouwenkopje, 2 melodiesnaren, 4 bourdonsnaren aan weerskanten van de tangentendoos aangebracht, de tangenten zijn in 2 rijen aangebracht: aan de boven kant 10 benen en aan de onderkant 13 ebbenhouten tangenten, lang 62.5, grootste breedte 24.9, (RM 5493); Draailier, gemerkt F. Louvet, Parijs, midden 18e eeuw, klankkast samengesteld uit 9 palissander- en ahom- spanen, rand van het bovenblad ingelegd met ivoren en ebbenhouten blokjes, in het onderste deel van het bovenblad 2 C-gaten, het instrument wordt bekroond door een vrouwenkopje, handvat van de kruk van ivoor, 2 melodiesnaren, 4 bourdonsnaren, de tangenten zijn in 2 rijen boven elkaar geplaatst: aan de bovenkant 10 benen en aan de onderkant 13 ebbenhouten tangenten, lang 65, grootste breedte 30.5, (RM 7506); Draailier, niet gesigneerd, Frankrijk, 2e helft 18e eeuw, klankkast roodbruin gelakt, de rand van het bovenblad ingelegd met ivoren en ebbenhouten blokjes, in het onderste deel van het bovenblad 2 C-vormige klank gaten, het instrument wordt bekroond door een vrouwenkopje, 2 melodiesnaren, 4 bourdonsnaren. de tangenten zijn in 2 rijen boven elkaar geplaatst: aan de bovenkant 10 benen en aan de onderkant 13 ebben houten tangenten, lang 64, grootste breedte 25.1, (RM 11430/16); Shofar, Israël, 19e eeuw, gemaakt van ramshoorn met ingekraste ornamenten, lang 34.8, (RM 9739); Noordse balk, Noord-Nederland, 17e eeuw, houten lang werpig instrument, van onderen open, klankgat in het ondereinde van het bovenblad, 18 metalen „Bünde”, 3 schroeven, waarvan 2 ontbreken, lang 80, breed 6.3, hoog 6.5, (RM 5149); Olifantshoorn, rood gelakt, lang 150.5, (RM 11430/66); Speeldoos, gemerkt P. van Leeuwen, Amsterdam 19e eeuw, speelmechaniek in bruin gelakt kistje, breed 42.5, diep 18.7, hoog 12.3, (RM 16132); Ijzeren mondtrommel, Europa, 19e eeuw’, lang 11.6, (RM 11430/30); Ijzeren mondtrommel. Europa, 19e eeuw, lang 5.3, (RM 11430/31); Altviool, gemerkt Sebastian Mayer, München, 1728, klankkast bruin gelakt, achterblad met 2 ivoren en 1 ebbenhouten repen, vlam vormige klankgaten in het bo venblad, 4 snaren, lang 65.3, grootste breedte 23.3, (RM 11430/8); Metronoom, gemerkt I. Maelzel’s chronometer, Londen, houten vierkanten staaf voorzien van een schaalverde ling, hoog 148.3, (RM 11430/8); Viola da gamba tot violoncel omgebouwd, gemerkt John Roos, Amsterdam, 1537, klankkast roodbruin gelakt, 2 C-gaten in het bovenblad, 4 snaren, lang 114.5, grootste breedte 40, (RM 5869); Orchestrion, gemerkt D. N. Winkel, Amsterdam, 1820, eikenhouten kast in de vorm van een secretaire, wep- pen,friezen en stijlen versierd, breed 121.5, diep 67.5, hoog 181.3, (RM 14353 a); Rollenkastje behorend bij vorenstaand orchestrion, (RM 11353 b); Veertien strijkstokken (RM ongenummerd); Klarinet, niet gemerkt, 19e eeuw, van palmhout, 7 klep pen, lang 54.7, (RM 11430/104); Middenstuk van een klarinet, gemerkt J. Mollenhauer, Fulda, 2e helft 19e eeuw, van palmhout; dit middenstuk dient om een A klarinet in een B-klarinet te veranderen, lang 13.4, (RM 11430/129); Schuiftrombone, gemerkt Pierre Colbert, Reims, 1593, koper, 1 winding, lang 325, (RM 13134, eigendom van gemeente Amsterdam); Klaroen, 17e eeuw, hout met leer overtrokken, 7 vin- gergaten aan de voor- en 1 duimgat aan de achterzijde, lang 55.5, (RM ongenummerd, eigendom van de ge meente Amsterdam); Klaroen, 17e eeuw, hout met leer overtrokken, 6 vinger- gaten aan de voor- en 1 duimgat aan de achterzijde, lang 56. (RM ongenummerd, eigendom van de gemeente Amsterdam Klaroen, 17e eeuw, hout met leer overtrokken, 6 vin- gergaten aan de voor- en 1 duimgat aan de achterzijde, lang 57, (RM ongenummerd, eigendom van de gemeente Amsterdam); 1 stel castagnetten, (RM 7456); 2 stel castagnetten, (RM 7457); 1 stel castagnetten. (RM 11430/78); Van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, Amsterdam: Tenor viola da gamba, gemerkt Barak Norman, London, 1705, gerepareerd door K. van der Meer Amsterdam 1917; klankkast roodbruin, achterblad met lijnomament, in bovenblad bladornament met stempel van maker, lang 118.5, (K.O.G. no 1647); Virginaal, le helft 17e eeuw; het instrument bestaat uit een rechthoekige doos staande op een onderstel; het binnenwerk van het instrument geheel uit elkaar; breed: 150, diep 50, (K.O.G. 734); Tafelpiano, gemerkt Johannes Zumpe et Buntebart, Londini Fecerunt 1773, Princes Street Hannover Square; omvang klaviatuur G-f 3, Engels mechaniek, drie regis ters aan de linkerkant; breed 128, diep 47.3, hoog 77.5, (K.O.G. no 773); Bas viola da gamba, niet gemerkt, waarschijnlijk Frank rijk 18e eeuw, achterblad en zij bladen van ebbenhout

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 647