13
een
11
sleuf te leggen en de verbinding der buizen met
kracht van 2 000 kg in elkaar te drukken.
De eerste ploeg, die in het najaar van 1952 de
werkzaamheden te Bergambacht is begonnen, was aan
het einde van het verslagjaar de Hollandsche IJssel
nabij Gouda genaderd. De tweede ploeg, die in
Februari 1953 nabij Zevenhuizen met de aanleg be
gon, had aan het einde van het verslagjaar de ge
meente Leidschendam bereikt. Door beide ploegen
gezamenlijk is in het afgelopen jaar 22 km, dit is
de helft, van de transportleiding gelegd.
Bij het leggen van de leiding in de Krimpenerwaard,
derhalve het gedeelte BergambachtGouda, werden
in de aanvang zeer grote moeilijkheden ondervonden.
De bodem bestaat aldaar uit een 10 meter dik
pakket van uitermate slap veen. De leiding wordt
daar op houten paaljukken gefundeerd. Aanvankelijk
was het niet de bedoeling het gedeelte van de leiding
Bergambacht—Gouda op palen te funderen. Het op
treden van grote zettingen van de leiding in de slappe
veengrond werd niet verwacht, want, hoewel de bui
zen 6 000 kg per stuk wegen, verplaatst de buis, als
zij beneden de grondwaterspiegel komt te liggen,
10 m3 water en ondervindt derhalve een opwaartse
druk van 10 000 kg. Op de niet met water gevulde
buis zou derhalve een bovenbelasting van 10 000
6 000 4 000 kg aan grond aanwezig moeten zijn
om haar voor opdrijven te behoeden. Pas als de lei
ding met water zou worden gevuld zou er van enige
oplegdruk in het veen sprake zijn. Begonnen werd
dan ook, bij wijze van experiment, met een aantal
proefbuizen zonder fundering in het slappe veen te
leggen. Daarbij bleek het in de eerste plaats moeilijk
om de buizen op de juiste hoogte te stellen. Voorts
VI. RIVIERWATERLEIDING.
Het afbouwen van het filtergebouw, dat in 1952
werd opgedragen aan de N.V. tot Aanneming van
Werken v/h H. J. Nederhorst te Gouda, werd in het
afgelopen verslagjaar grotendeels voltooid.
Met de installatie van de spoelnetten voor water en
lucht in de filters, alsmede met de installatie van lei
dingen en afsluiters en met het inbrengen van het
filtergrind in de filters werd een aanvang gemaakt.
De uitvoering van de electrische krachtinstallatie
werd aanbesteed en opgedragen aan de N.V. Instal
latiebedrijf Gebr. Van Swaay te ’s-Gravenhage.
De levering van de in het filtergebouw op te stellen
pompaggregaten werd opgedragen aan de Gebr. Stork
N.V. te Hengelo.
De voorbereidingen voor de bouw van de 65 m
hoge standpijp, ter beveiliging van de transportleiding
tegen drukstoten, alsmede de voorbereidingen voor de
bouw van twee vlottergebouwtjes aan de noorder
Lekdijk en die voor de aanleg van de inlaatwerken
aan de rivier de Lek kwamen gereed. Met de uitvoe
ring van deze werken zal in het begin van 1954 een
aanvang worden gemaakt.
De aanleg van de transportleiding Bergambacht
Scheveningen vorderde uitermate snel.
Deze aanleg geschiedt door twee ploegen. De eerste
ploeg legt het gedeelte BergambachtZevenhuizen, en
de tweede ploeg het gedeelte ZevenhuizenScheve
ningen. Beide ploegen beschikken over een 45 000
kg zware graafmachine van het dieplepel-type. Met
deze machines kan niet alleen de benodigde sleuf wor
den gegraven, maar zij zijn tevens geschikt om de
naast de sleuf aangevoerde 6 000 kg zware buizen
met een vlucht van 8 a 9 meter op te heffen en in de
VERSLAG DER DUINWATERLEIDING
Interieur filterhal in het filtergebouw te Bergambacht naar de toestand in December 1953.