13
wei
12
bleek, dat bij het aanvullen van de sleuf door een
dragline, het veen zich gedroeg als een slappe pud
ding. Het veen dreef naar voren naar de put, waar de
dieplepel stond te graven. Door dit naar voren drijven
van het veen gingen ook de buizen mee naar voren en
schoven de verbindingen weer gedeeltelijk uit elkaar.
Naast het naar voren komen van de buizen ontstond
er bovendien nog een beweging in zijdelingse richting
als gevolg van de naast de sleuf aanwezige uitgegra
ven grond. Ten gevolge van de hogere belasting aan
de ene zijde van de sleuf ging het veen zich in zijde
lingse richting verplaatsen en werd de buis opzij ge
duwd. Waren de buizen eenmaal aangeaard, dan tra
den, zoals verwacht werd, geen verdere grote zettings-
verschillen meer op.
Ten einde deze moeilijkheden te ontgaan, werd het
noodzakelijk geacht enerzijds de wijze van uitvoering
iets te veranderen en anderzijds de leiding op paal-
jukken te funderen.
De wijziging in de uitvoering bestaat hierin, dat de
uit de sleuf komende grond niet meer naast de sleuf
wordt gedeponeerd, maar onmiddellijk ter weerszijden
van de graafmachine in kipkarren wordt geladen en
via smalspoor terug langs de sleuf wordt gereden en
weer in de sleuf wordt gekipt.
Daarmede wordt voorkomen, dat het veen aan de
ene zijde van de sleuf zwaarder wordt belast dan aan
de andere zijde en dientengevolge het zich zijdelings
verplaatsen van de buis.
Zoals te verwachten was, bleek de toepassing van
een paalfundering het voordeel te hebben, dat de bui
zen veel gemakkelijker op de juiste hoogte, en daar
door sneller, konden worden gelegd. Het verschijnsel
van het naar voren drijven van de buizen daarentegen
werd door de aanwezigheid van paaljukken met kes
pen nog erger. Door het grote trefvlak van de palen
en kespen kon de naar voren drijvende grond een
grote druk op de paaljukken uitoefenen met als ge
volg, dat de palen meer naar voren bogen en de ver
bindingen van de buizen nog verder uit elkaar gingen
dan eerst het geval was. De oplossing om dit naar
voren drijven van de buizen te verhinderen is ten
slotte gevonden in het tijdelijk met behulp van voor-
spanning op elkaar klemmen van de buizen. Met be-
t./ V* 47*
-
Sj? •- JF
VERSLAG DER DUINWATERLEIDING
Het leggen van een buis in de sleuf.
Het in elkaar drukken van de verbinding.