Mijne Heren,
ALGEMENE TOESTAND.
5
Aan het einde van het verslag zijn de gebrui-
kelijke grafieken opgenomen.
De lonen en de sociale lasten, alsmede de mate
riaal- en stroomkosten zijn wederom belangrijk
gestegen, waardoor de totale exploitatiekosten
3,4 hoger zijn dan vorig jaar.
In ons vorige verslag is reeds melding gemaakt
van het feit, dat de in Maart 1953 goedgekeurde
tariefsverhoging van gemiddeld 25 per 1 April
d.a.v. werd ingevoerd. Zoals te verwachten was,
heeft ook deze tariefsverhoging een verminde
ring van het aantal reizigers tengevolge gehad.
Deze vermindering bedroeg over de periode April
t/m December 5,5 terwijl gedurende het aan
de tariefsverhoging voorafgaande tijdvak Janu
ari t/m Maart het aantal reizigers nog een toe
name van 0,9 vertoonde. Over het gehele jaar
Het aantal gereden buskm is met 8,6 toege
nomen, in hoofdzaak als gevolg van de in het
laatst van 1952 tot stand gekomen verlenging
van enkele buslijnen en de exploitatie van buslijn
E, alsmede door de per 1 Januari van dit jaar
in exploitatie genomen nieuwe buslijn. Het aan
tal gereden tramkm is daartegenover met 3,8
verminderd, voornamelijk tengevolge van de
opheffing in het laatst van 1952 van een tram
lijn en de in dienst stelling der P.C.C. motor
wagens, waardoor het aantal aanhangwagenkm
kon worden beperkt. Het aantal tram- en buskm
tezamen bedroeg 25.379.000, zijnde 115.000 of 0,5
minder dan vorig jaar.
bleef hierdoor de vermindering aan reizigers
beperkt tot 4 in vergelijking tot het voorgaan
de boekjaar. De reizigersopbrengst steeg evenwel
met 5,9 namelijk met 0,2 vóór en met 7,8
na de tariefsverhoging. In aanmerking nemende,
dat het uitermate zachte en droge najaar, gedu
rende het laatste kwartaal een zeer ongunstige
invloed heeft geoefend op het vervoer, kan in
het algemeen gezegd worden, dat de tariefsver
hoging aan de gestelde verwachtingen heeft be
antwoord. Daarenboven konden de ontvangsten
o.m. opgevoerd worden door de in dit jaar uit
gevoerde autobusrondritten. De totale ontvang
sten hebben dan ook 6,5 meer bedragen dan
in 1952. De nieuwe tarieven hebben overigens een
verschuiving in het gebruik der tariefsoorten te
weeggebracht, hetgeen blijkt uit onderstaand
overzicht, aangevende het procentuele gebruik,
dat de reizigers op de stadslijnen en op de stads
gedeelten van de intercommunale lijnen van de
verschillende tarieven hebben gemaakt in de
periode 1 April t/m 31 Decmber, in vergelijking
met hetzelfde tijdvak van 1952.
Hier treedt duidelijk een overgang van het
knipkaartentarief naar de enkele reiscoupon met
overstapbevoegdheid naar voren; tevens blijkt,
dat het gebruik van de kindercoupon is toegeno
men. Uit een en ander kan de gevolgtrekking
worden gemaakt, dat het overstapbiljet bij het
publiek zeer in trek is.
In de bestaande tramverbindingen kwamen
geen wijzigingen tot stand; als gevolg van de op
heffing der spoorweglijn LoolaanScheveningen
zijn, ten behoeve van de Wassenaarse forensen,
met ingang van 5 October zgn. forensentrams
ingelegd, welke des morgens en na de middag
op werkdagen een rechtstreekse verbinding re
mise Wassenaarstation H.S. Den Haag geven.
Het aantal autobuslijnen is uitgebreid met één
lijn van Hollandse Spoor naar Binckhorst; per
31 December werden geëxploiteerd de intercom
munale tramlijnen, 14 stadstramlijnen en 13
autobuslijnen, waaronder begrepen de verbin
ding met Kijkduin en die met het vliegveld
Ypenburg.
Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over
de toestand en de verrichtingen onzer vennoot
schap over het jaar 1953, zijnde het 27e boekjaar,
zomede de balans en de verlies- en winstreke
ning, afgesloten per 31 December 1953, ter goed
keuring aan te bieden.
1 April t/m 31 December 1952
1 April t/m 31 December 1953
Enkele reiscoupon en tweeritttenbiljet
Rittenkaarten
Enkele reis kindercoupon
Abonnementen, trajectkaarten, enz.
Enkele reiscoupon met overstapbevoegdheid
Rittenkaarten
Kindercoupon met overstapbevoegdheid
Abonnementen, trajectkaarten, enz.
36,2
46.1
5,9
11,8
31,8 70
51,9
3.6
12,7