i
i
I
8
gelegenheid gaarne gebruik gemaakt nogmaals
zijn erkentelijkheid te betuigen voor de grote
verdiensten van deze Directeur.
WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI
DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI
TATIE.
Hieronder volgt een overzicht van de voor
naamste wijzigingen, die in de loop van het ver
slagjaar zijn aangebracht.
Lijn 2. Onder de sporen in de Weimarstraat
tussen Beeklaan en Valkenboskade is, in ver
band met de asfaltering van deze straat, een
betonfundering aangebraeht. Tevens is het
spoor met bruikbare rails vernieuwd. De 4-
voudige kruising ValkenboslaanWeimar-
straat is door een nieuwe vervangen.
Lijn 4. Aan het einde van de Erasmusweg zijn
sporen en bovenleiding aangelegd voor een
keerlus en voor een opstelspoor t.b.v. het de
finitieve eindpunt aan de Cannenburglaan.
Lijn 8. Onder de sporen in de Alexanderstraat
en op het Plein 1813 is, in verband met het
aanbrengen van een verharde klinkerbestra-
ting, een steenslag-fundering aangebracht.
Tevens zijn hierbij de rails gedeeltelijk door
nieuwe vervangen. De rails op de Kneuterdijk
en de S-boog Parkstraat—Lange Voorhout
zijn door nieuwe vervangen, in verband met
asfalteringswerkzaamheden. Ook onder deze
sporen is een betonfundering aangebracht.
Voorts zijn de navolgende kruisingen door
nieuwe vervangen:
De 4-voudige kruising SpuiKalvermarkt.
Een gebogen kruising met bijbehorende punt-
stukken Grote Marktstraat richting Spui.
Een gebogen kruising met bijbehorende wis
sels op het Spui hoek Kalvermarkt.
Lijn 11. Nabij het G.E.B.-terrein aan de de Con
stant Rebecquestraat zijn de sporen en boven
leiding tijdelijk gewijzigd, i.v.m. het maken
van een overkluizing aldaar.
Lijn 14. Op de Groot Hertoginnelaan bij de Va-
leriusstraat is een enkelvoudige kruising
vervangen door een nog aanwezige goed
bruikbare kruising.
Lijn 15. Aan het eindpunt Zuiderparklaan is de
verbindingswissel verplaatst, waardoor het
aan- en afkoppelen van aanhangwagens aan
merkelijk is vereenvoudigd.
Op verschillende plaatsen van het net zijn de
navolgende materialen vervangen:
2.509 m rails
45 tongstukken
9 puntst ukken.
beroep op de kapitaalmarkt in de naaste toe
komst geboden zal zijn.
De in het verslag over het vorige boekjaar uit
gesproken verwachting, dat de ingevoerde ta
riefsverhoging een gunstige invloed zou oefenen
op de totale ontvangsten over het boekjaar 1953
is bewaarheid, maar inmiddels zijn in de loop
van het verslagjaar tal van verbeteringen in de
arbeidsvoorwaarden van het personeel doorge
voerd en werden ook de uit anderen hoofde op
het bedrijf drukkende lasten aanmerkelijk ver
zwaard, waardoor de uit de tariefsverhoging
voortgevloeide meerdere inkomsten te niet zijn
gedaan en geen noemenswaardige verbetering
der uiteindelijke bedrijfsresultaten kon worden
bereikt.
Ofschoon verwacht kan worden, dat de tariefs
verhoging, als gevolg van het feit, dat deze eerst
op 1 April werd ingevoerd, de ontvangsten over
het boekjaar 1954 nog enigermate zal doen stij
gen, zullen de volledige doorwerking der in de
loop van 1953 tot stand gekomen verbeteringen
der arbeidsvoorwaarden, alsmede de inmiddels
per 1 Januari 1954 ingevoerde loonsverhoging en
de aan gepensionneerden toegekende verhoging
van de bijslag op de pensioenen de bedrijfslasten
in zodanige mate doen toenemen, dat voor het
boekjaar 1954 met een aanmerkelijke stijging van
het verlies rekening dient te worden gehouden.
Een en ander is aanleiding geweest opnieuw
in ernstige overweging te nemen maatregelen tot
verhoging van de ontvangsten, daar een verder
gaande bezuiniging op de exploitatiekosten niet
wel mogelijk is, zonder aantasting van de „ser
vice” aan het publiek.
RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
Ingevolge besluit van de algemene vergade
ring van aandeelhouders van 14 October 1953 is
eervol ontslag verleend aan de Heer Mr H. W.
J. M de Jong, Onder-Voorzitter van de Raad van
Beheer, in verband met diens bedanken als Lid
van de Gemeenteraad. Op voordracht van de
houders der aandelen A is tot Lid van de Raad
van Beheer benoemd de Heer Mr G. L. Mens
Fiers Smeding en is de Heer Dr B. van den
Tempel aangewezen het onder-voorzitterschap
van de Raad waar te nemen.
Gaarne wordt hier uiting gegeven aan onze
bijzondere waardering voor de grote toewijding
waarmede de Heer Mr H. W. J. M. de Jong ge
durende 8 jaren het onder-voorzitterschap heeft
bekleed en voor de belangrijke diensten, welke
hij aan onze vennootschap heeft bewezen.
In de samenstelling van de Directie kwam ge
durende het verslagjaar geen wijziging. Op
1 Februari werd het feit herdacht, dat de Direc
teur 25 jaar geleden in dienst van de vennoot
schap trad. Dit jubileum werd op passende wijze
gevierd en de Raad van Beheer heeft van deze
I. Technische wijzigingen
tram weg net.
a. STADSNET.
en vervangingen in het