1
Personeel.
13,27
1088
1
GEMEENTELIJKE DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN TE 'S-GRAVENHAGE.
VERSLAG OVER HET JAAR 1953.
Algemene dienst
Vissershaven.
Binnenhavens
Maakt wezen
94
141
432
421
Treilvisserij.
Aan de treilvisserij voor verse vis namen 20 motor
loggers deel, die in totaal 146 reizen op de haven maak
ten, d.i. gemiddeld 7 reizen per schip. Het aantal sche-
7.83
11,75
13,09
16,84
Commissie van Bijstand.
De Commissie van Bijstand voor het Haven- en
Marktwezen bestond aanvankelijk uit de heren C. P.
Damme, P. den Duik Hzn., F. H. M. Lem, K. J. Nieu-
kerke. Dr B. van den Tempel en W. Verburg.
Na de Gemeenteraadsverkiezingen, welke in het ver
slagjaar werden gehouden, traden de heren P. den Duik
en K. J. Nieukerke af als lid der commissie; in hun
plaats werden benoemd de heren P. J. de Mos en F. D.
Bastet Jr.
Voorzitter was de Wethouder van Economische
Zaken, de heer Mr J. van Aartsen, secretaris het hoofd
van de afdeling Economische Zaken der Gemeente
secretarie, de heer Mr M. Blei Weissmann.
8
A. HAVENDIENST.
I. VISSERSHAVEN.
Scheepvaart.
Op 1 Januari 1953 lagen in de haven de volgende
vaartuigen: 106 motorloggers, 22 motor kotters of mo-
torbotters, 4 motorkustvissers of vletten, 1 sleepboot,
1 baggermolen, 1 zandzuiger, 2 onderlossers, 1 motor-
kotter van de Visserij-inspectie, 1 motorreddingboot,
1 motorvlet van de Rijkswaterstaat en 10 plezierjach
ten; in totaal 150 vaartuigen.
Van deze schepen behoorden er 124 tot de Scheve-
ningse vloot, 2 waren afkomstig van Vlaardingen, 1 van
Katwijk, 1 van Stellendam, 3 van Tholen, 1 van Urk;
van de overige behoorden 5 tot het baggermateriaal,
1 motorvlet aan de Rijkswaterstaat, 1 motorkotter aan
de Visserij-inspectie en 10 aan particulieren.
De reddingboot is eigendom van de Koninklijke
Noord- en Zuidhollandse Redding-Maatschappij (K.N.
Z.H.R.M.).
In het verslagjaar kwamen in totaal de haven binnen
7 772 schepen met een inhoud van 1 349 632 m3 tegen
7 841 vaartuigen met een inhoud van 1 288 820 m3 in
1952.
Op 31 December 1953 lagen in de haven; 107 motor
loggers, 20 motorkotters en -botters, 4 motorkust
vissers of vletten, 1 sleepboot, 1 baggermolen, 1 zand
zuiger, 2 onderlossers, 1 reddingboot, 1 zandzuiger
(die verbouwd moest worden), 1 kustvaarder, 1 casco
en 9 jachten; in totaal 149 vaartuigen.
Van de vissersvaartuigen hadden 128 Scheveningen
als thuishaven; 1 was afkomstig uit Katwijk, 1 uit Oud-
dorp, 1 uit Tholen.
Aan het einde van het verslagjaar bestond de Sche-
veningse vissersvloot uit: 124 motorloggers, 17 motor
kotters of motorschokkers, 4 motorkustvissers of vlet
ten, te zamen 145 schepen. Van de motorloggers varen
er 5 geregeld op IJmuiden.
1 motorlogger is verkocht aan een Noorse rederij;
1 motorlogger is gebouwd op de sleephelling. Van de
Scheveningse vloot waren nog ter visserij 6 motor
loggers en 1 motorkotter, onderscheidenlijk in het
Kanaal en op de Noordzee; 1 motorlogger lag voor
verbouwing in een andere haven.
Aan het einde van het verslagjaar waren 82 personen
aan de Dienst verbonden, nl. 42 ambtenaren en 28
werklieden in vaste dienst; 1 ambtenaar in tijdelijke
dienst, 10 werklieden en 1 werkvrouw op arbeidsover
eenkomst.
Op 1 Juli 1953 werd aan 10 ambtenaren en 4 werk
lieden in vaste dienst, 3 ambtenaren, 2 werklieden en 1
jongmaatje-werkman in tijdelijke dienst en aan 3 losse
werklieden, die bij de afdeling Visafslag werkzaam
waren, eervol ontslag verleend onder gelijktijdige be
noeming in eenzelfde functie bij de Gemeentelijke Stich
ting voor het beheer van de Scheveningse Visafslag.
Evenals in vorige jaren werd in de loop van het ver
slagjaar een aantal losse werklieden gedurende korte of
lange tijd in dienst genomen ter vervanging van perso
neel tijdens verlof of ziekte.
De formatie van het personeel was als volgt. Bij de
Algemene dienst waren werkzaam 11 ambtenaren en
1 werkvrouw; bij de Vissershaven 11 ambtenaren en
1 werkvrouw; bij de Binnenhavens 6 ambtenaren en 27
werklieden en bij het Marktwezen 15 ambtenaren en
10 werklieden.
Het aantal ziektedagen van het personeel was 1 088,
verdeeld als volgt.
BIJLAGE 35
Totaal.
Gemiddeld
per persoon.
■-S