I
39
10
een knap huishoudentje hadden, maar nu niet goed
meer uit de voeten kunnen, omdat het zwaardere werk
hun krachten te boven gaat en de inboedel daardoor
kans loopt te vervuilen, betekent de hulpverlening in
hun levensavond heel veel en is deze een verlichting
van de bezwaren van de oude dag.
Ofschoon er uiteraard ook teleurstellingen zijn ge
weest is de proefneming uitgegroeid tot een in vele
opzichten nuttig systeem en is er alle reden op de in
geslagen weg voort te gaan.
Van 1 Januari tot en met 31 December werden door
de aangewezen vrouwen op deze wijze niet minder dan
nut van deze hulp in de huishouding en haar ertoe te
brengen vrijwillig mede te werken.
De vrouwen worden thans zowel in ondersteunde als
in niet-ondersteunde gezinnen geplaatst.
De onmiskenbare voordelen van deze werkverschaf
fing zijn enerzijds, dat in ondersteuning zijnde vrouwen
weer passende arbeid gaan verrichten en zich nuttig
maken in de maatschappij, anderzijds, dat bejaarden
en invaliden, die enige huishoudelijke hulp vaak zo
dringend nodig hebben, doch deze niet zelf kunnen be
kostigen en ook niet van anderen kunnen krijgen, nu
(ouden van dagen, alleenstaanden en echtparen zonder
kinderen), waar de vrouw nog best in staat is het eigen
huishouden te verzorgen, mits zij gedurende enkele uren
per dag of enkele halve dagen per week hulp heeft.
Tot verwezenlijking van dat plan bestond temeer aan
leiding, omdatdeDienstinzulkegevallen geen beroep kan
werd. In verband hiermede ontstond het plan deze
vrouwen in te zetten voor het verrichten van huishou-
of om hen in de gelegenheid te stellen zich te reclasseren,
waardoor de mogelijkheid bestaat tot opneming in het
normale arbeidsproces. In het laatste geval kan verdere
ondersteuning vanwege de Gemeentelijke Dienst voor
Sociale Belangen vervallen en worden uitkeringen ver
leend door het Gemeentelijk Bureau voor Werklozen
zorg. In de kosten van tewerkstelling ingevolge deze (opnieuw) te leren kennen, haar te overtuigen van het
Werkvoorzieningsregeling verleent het Rijk subsidie (90
respectievelijk 95 pCt.), indien aan het einde van de
tewerkstellingsperiode is gebleken, dat de betrokkene
zich heeft gerehabiliteerd. Indien dit niet het geval is,
komen de kosten van tewerkstelling van personen, die
steun van de Dienst voor Sociale Belangen genoten,
voor rekening van de Dienst. Uit dien hoofde werd
over het verslagjaar een bedrag van f. 357,09 voldaan
(in 1952 maakte dit een bedrag van f. 5.160,43 uit).
Verleden jaar werd terloops reeds de aandacht ge
vestigd op het bij wijze van proef als gezinshulp tewerk
stellen van in ondersteuning zijnde vrouwen (jaarver- worden geholpen. Voor vele ouden van dagen, die altijd
slag 1952, bladzijde8). Er bestaat voor een niet onaan
zienlijk aantal vrouwen, dat op een langdurige steun
is aangewezen, meestal een motief, waarom zij niet een
volledige dagtaak in het arbeidsproces kunnen uitoefe
nen. De meest voorkomende beletselen daartoe zijn:
te hoge leeftijd, ziekte of invaliditeit, dan wel gebonden
zijn door het gezin. Toch zijn er onder deze vrouwen
nog vrij veel,die zij het dan niet gedurende de gehele
dag tot het verrichten van arbeid in staat zijn.
Evenwel moest worden vastgesteld, dat, naarmate de
steunperiode langer duurde, de belangstelling om zelf
in eigen onderhoud te voorzien, hoe langer hoe geringer
van rampslachtoffers) tot verstrekking van heelkundige
instrumenten (in 1952: 2.433).
De Gemeentelijke Dienst voor Sociale Belangen heeft delijke werk bij anderen. Er zijn nl. heel wat personen
12 (12) aanvragen uit sociale overwegingen afgewezen.
Werk ver schaffingen
Wederom werd een aantal valide en minder valide
ondersteunden voor het telen van gewassen, enz. te
werkgesteld op een te Voorburg gelegen terrein („Esse- doen op de verenigingen voor gezinsverzorging, welke
steyn” genaamd), dat in beheer is bij de Gemeentelijke
School- en Kindertuinen. Het in verband met de te
werkstelling, welke zowel een therapeutische als een
opvoedende betekenis heeft, minder aan ondersteunde
uitbetaalde, te weten f. 33.209,05, werd aan het Ge
meentelijk Bureau voor Werklozenzorg overgemaakt
ter gedeeltelijke bestrijding der daaraan verbonden
kosten.
De lonen en sociale lasten van door de Dienst onder
steunde personen, die in andere Haagse werkverschaf
fingen worden geplaatst, komen voor rekening van dat
Bureau, evenwel met uitzondering van die omschreven
in het hierna volgende.
Door bemiddeling van het Gemeentelijk Bureau voor
Werklozenzorg worden ondersteunden van de Dienst
geplaatst bij objecten, welke worden uitgevoerd op
basis van de Gemeentelijke Sociale Werkvoorzienings
regeling. De bedoeling van een dergelijke tewerkstel-
uitsluitend gedurende 6 hele of 6 halve dagen per week
hulp verlenen. Bovendien liggen de werkzaamheden van
gezinverzorgsters op een ander terrein dan dat, waarvan
hier sprake is.
Enige daartoe geschikte in ondersteuning zijnde
vrouwen werden derhalve, bij wijze van proef, ge
plaatst in gezinnen, welke eveneens op steun waren
aangewezen en waarin enige huishoudelijke hulp nood
zakelijk was. De vrouwen ontvingen hiervoor een ver
goeding per werkuur, waarvan de helft op het steun
bedrag in mindering werd gebracht. De proef slaagde
en allengs werden meer vrouwen in dit werk geplaatst.
Hoewel terdege rekening wordt gehouden met de per
soonlijke omstandigheden van de hiervoor in aan
merking komende vrouwen (haar leeftijd, haar gezond
heidstoestand en haar gezin), bleek het aantal voor
deze taak geschikten toch zo groot te zijn, dat het nodig
was een regeling te treffen, waarbij de uitvoering, welke
ling is de betrokkenen te toetsen op arbeidsgeschiktheid aanvankelijk aan de verschillende steuntechnische af
delingen was toevertrouwd, werd gecentraliseerd in één
afdeling, „werkverschaffing voor vrouwen” genaamd.
Enkele sociale werksters regelen thans het plaatsen
in gezinnen. Zij oefenen controle uit op de prestaties,
geven richtlijnen, trachten bij de vrouwen de zin voor
arbeid te verlevendigen, haar de vreugde van de arbeid
VERSLAG VAN DE GEMEENTELIJKE DIENST VOOR SOCIALE BELANGEN
F. Werkverschaffing.