I
i
I
I
40
jl
A. J. L. Bosman
J. van der Kleij
L. J. W. Rust
A. E. Donia
Mej. L. Vreugdenhil
L. de Haan
A. E. van Eerten
Als secretaris van deze Commissie fungeerde de
heer E. de Jong Azn.
3
H. de Boer (voorzitter)
J. de Jager
A. C. Monster
J. Tigchelaar
na am
Mej. W. Th. Müller
H J. Osse
PAEDAGOGISCH CENTRUM VAN DE
GEMEENTE 'S-GRAVENHAGE.
Dr L. van Nieuwen
hoven S.J.
L. J. M. Rosdorff
voortgezet gewoon lager
onderwijs;
buitengewoon lager
onderwijs;
uitgebreid lager onder
wijs;
voorbereidend hoger en
middelbaar onderwijs:
nijverheidsonderwijs.
Op 16 Juli 1953 besloten Burgemeester en Wet
houders de samenwerking tussen de verschillende
richtingen van het onderwijs met betrekking tot de
onderwijsvernieuwing op een andere wijze te regelen.
In verband hiermede werd de bestaande Commissie
op 22 December 1953 vervangen door drie afzon
derlijke commissies, voor elk van de richtingen één.
Ook werd ingesteld een „Coördinatiecommissie”,
waarin vertegenwoordigers van de drie bovengenoem
de commissies zitting hebben.
De samenstelling van deze commissies was als
volgt:
vertegenwoordigend het
kleuteronderwijs en ge
woon lager onderwijs;
gewoon lager onderwijs;
idem;
idem;
uitgebreid lager onder
wijs;
kweekschoolonderwijs:
Een onderzoek werd ingesteld naar een nieuwe
vorm van examineren voor de toelatingsexamens
v.h.m.o., in samenwerking met de Commissie voor
deze examens. Voorlopig beperkte dit onderzoek zich
tot de vakken aardrijkskunde en geschiedenis.
Naar aanleiding hiervan werd een werkgroep aard
rijkskunde en geschiedenis gevormd voor de toela
tingsexamens 1954.
Voorts werd researcharbeid verricht op het gebied
van zinsontleding en leren lezen op enkele lagere
scholen.
B voor het Protestants-Christelijk onderwijs:
naam
C. J. van Milligen
C voor het Rooms-Katholiek onderwijs:
vertegenwoordigend het
kleuteronderwijs
gewoon lager inderwijs;
Voorts waren aan deze Commissie toegevoegd de
heren P. S. Duinker, als vertegenwoordiger van de
gemeentelijke inspectie van het onderwijs, en Prof. Dr
Ir J. P. Mazure, als vertegenwoordiger van de maat
schappelijke sector.
Buiten de cursus „Globaal Lezen” en de practijk-
cursussen werd een tweejarige cursus „Onderwijsver
nieuwing” georganiseerd. Hieraan namen plm. 200
cursisten deel. Aan de eerstgenoemde cursussen werd
in totaal dus van de drie richtingen te zamen
deelgenomen door bijna 600 onderwijzers en onder
wijzeressen.
In nauwe samenwerking met de „Haja” werd nog
een cursus gegeven voor clubhuisleiders.
SCHOOL-SOCIAAL WERK.
Ook- dit jaar is het werk wederom in omvang toe
genomen. Werden in 1952 286 nieuwe gevallen be
handeld, in 1953 bedroeg dit aantal 461. Het werk
geniet een steeds groter wordende bekendheid, dank
zij lezingen door de school-sociale werksters op ouder
avonden, vergaderingen van Pro Juventute, de Voog
dijraad en andere instellingen.
De groeiende omvang van het werk maakte de aan
stelling van een derde school-sociale werkster nood
zakelijk, die op 1 Juni 1953 haar intrede deed.
Ook dit jaar bestond weer een uitstekende samen
werking met de Haagse Coördinatie-Commissie voor
Opvoedingsmoeilijkheden, van welke Commissie het
school-sociale werk grote steun ondervindt. Door deze
commissie werden 20 vergaderingen gehouden, waar
in 182 gevallen werden behandeld.
In 1953 werden 461 kinderen naar het Bureau
van het school-sociale werk verwezen; 299 van hen
Bibliotheek.
De paedagogisch-psychologische bibliotheek werd
regelmatig uitgebreid. In de methodische en didacti
sche bibliotheek werd volledigheid bereikt voor wat
betreft het lager onderwijs.
A voor het openbaar en daarmede gelijk te stellen
onderwijs:
naam
Mej. J. W. Beek
W. van de Gevel
W. A. Steenbergen
W. Engels
vertegenwoordigend het
kleuteronderwijs
gewoon lager onderwijs;
buitengewoon lager
onderwijs:
uitgebreid lager onder
wijs;
Mevr. W. Khan-de Koning voorbereidend hoger en
middelbaar inderwijs;
nijverheidsonderwijs
voor meisjes;
nijverheidsonderwijs
voor jongens.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Commissie voor het Paedagogisch Centrum.
Researcharbeid.
Cursussen.