44
Bf
2
De betekenis, die deze tuin voor het onderwijs in de
gehele stad en voor de recreatie in de wijk heeft, wordt
steeds groter.
Naast het onderwijs (demonstratielessen, excursies),
gegeven door ons eigen personeel, krijgen vele klassen
les van hun eigen onderwijzers en leraren in de bo
tanische tuin.
Het bezoek aan de wetenschappelijke tuin bereikte
in de voorzomer een maximum, het grootste aantal
bezoeken, dat met het oog op de toestand van de tuin
zelf niet overschreden mag worden.
Evenals vorige jaren verleende de Dienst medewer
king aan verschillende scholen bij de inrichting van ten
toonstellingen. Zover de voorraad het toeliet, verstrekte
de Dienst de aanvragende scholen potplanten voor
klasseversiering.
De hoeveelheden planten, die in het afgelopen jaar
voor lesdoeleinden gevraagd werden, overtroffen de
capaciteit van onze botanische tuinen. Buiten de plan
ten, die het onderwijzend personeel zelf op de tuin
kwam halen, werden er 783 bossen planten voor les
doeleinden op de scholen bezorgd. (1952 513 bossen.)
Door de bouw van de kinderboerderij op de Eras-
musweg beschikt de Dienst thans over twee boerde
rijtjes.
Van Maart tot eind October werden de dieren, onder
leiding van een onderwijzer, door een vaste ploeg
kinderen verzorgd.
Het aantal kinderen, dat op deze wijze van de boer
derijtjes profiteert, is betrekkelijk klein, maar naast
deze vaste ploeg zijn er duizenden kinderen, die bij de
dieren komen kijken.
Voor de kleuter en voor het jonge kind is de kinder
boerderij de ideale plaats om ervaring met dieren op te
doen en vele kleuterscholen komen regelmatig met
jeugdige pupillen bij de dieren kijken.
De goede invloed van de aanwezigheid van een kin
derboerderij is ongetwijfeld groot. Deze invloed zou
nog veel aan betekenis winnen als er op de grootste
kinderboerderij (E. J. Herwijertuin) voortdurend een
goed opgeleide kleuterleidster aanwezig was, die de
nodige leiding aan de kennismaking van kleuter en
dier gaf.
Uitbreiding van het aantal kinderboerderijen is zeer
gewenst.
Gedurende de Nationale zuiveltentoonstelling De
Melkweg in het Houtrustgebouw vertoefde een deel
van de dieren op de daar ingerichte kinderboerderij.
Enkele leden van het personeel deden gedurende de
tentoonstelling dienst op die kinderboerderij om er
klassen en andere jeugdige bezoekers rond te leiden.
In totaal bezochten omstreeks 40 000 kinderen die
boerderij.
dikke laag venige grond, het gehele jaar gebruikt wor
den. De resultaten waren zeer bevredigend en het is te
verwachten, dat dit terrein zich tot één van de mooiste
tuinen zal ontwikkelen.
De Oudercommissie van de tuin aan de Erasmusweg
bood dit jaar een compleet kinderboerderijtje aan de
Gemeente aan. Het gebouwtje, dat onder leiding van
een opzichter van de Dienst door de kinderen zelf ge
bouwd werd, werd door de Wethouder van Onderwijs
en Kunstzaken onder een overweldigende belangstel
ling van ouders en kinderen voor de Gemeente aan
vaard.
De grote betekenis, die men in het onderwijs en bij de
opvoeding hecht aan levend biologieonderwijs, komt
tot uitdrukking in de stijging van het aantal aanvragen
voor demonstratielessen en excursies.
Het volgende overzicht toont de stijging in de drie
laatste jaren
1951
1952
1953
De aanleg van een tweede wetenschappelijke tuin (bij
voorkeur met de vegetaties van de duinen) is voor het
onderwijs dringend gewenst.
Het voorgedeelte van de tuin (kinderboerderij, aqua-
riumhuisje, openluchtterrarium) was iedere werkdag
van95 uur voor het publiek opengesteld; van half
April tot eind October bovendien op Zondagen van
105 uur. Uit proeftellingen bleek, dat het aantal be
zoekers, evenals vorige jaren, zeker de 200 000 over
schreed.
2 285 klassen met 68 565 leerlingen
3 455 klassen met 98 665 leerlingen
4 886 klassen met 141 657 leerlingen.
Tot 1949 kon steeds aan pl.m. 90% der aanvragen
worden voldaan. Daarna daalde dit percentage, zoals
uit onderstaand overzichtje blijkt, onrustbarend:
1951 1953 lessen gegeven (53 756 leerlingen), d.i. 85%
van het aantal aanvragen.
1952 2115 lessen gegeven (60 395 leerlingen), d.i. 61
van het aantal aanvragen.
1953 2467 lessen gegeven (71 486 leerlingen), d.i. 50%
van het aantal aanvragen.
Hoe verheugend deze steeds stijgende belangstelling
ook moge zijn, zij plaatst de Dienst toch voor grote
problemen, omdat de wanverhouding tussen het aantal
aangevraagde en het aantal gegeven lessen het gevaar
schept, dat de scholen niet langer aanvragen „omdat zij
toch niet aan de beurt komen”.
Er zouden ten minste nog twee leslokalen en drie
onderwijzers nodig zijn om enigszins bevredigend aan
de vraag te kunnen voldoen.
De volgende lessen werden gegevenjonge dieren, het
leven der bijen, knaagdieren, reptielen en amphibiën,
boter en kaas, kamerplanten, de sloot als levensgemeen
schap, herfstverschijnselen, vlas, de graanoogst en het
dorsen, van golfbreker en vloedmerk, vogeltrek.
Daarnaast werden er 172 excursies voor klassen ge
leid (aangevraagd 369).
VERSLAG GEMEENTELIJKE SCHOOL- EN KINDERTUINEN.
i
E.-J.-Herweijertuin, Zuiderpark.
Lesmateriaal.
Kinderboerderijen.
Het onderwijs op de tuinen.