44
J. A. NIJKAMP.
De directeur van de Gemeentelijke
School- en Kindertuinen,
Er zullen middelen beraamd moeten worden om de
kweekruimte voor de scholen uit te breiden.
In het kader van „Den Haag-Bloemen-Zee” legden
ruim 1200 kinderen van de Gem. School- en Kinder
tuinen een bloemenmozaïek tegen het paleis Noord-
einde. Het stelde de strijd tegen de vernielzucht voor.
Het mozaïek, dat ’s avonds verlicht was, trok veel be
langstelling.
De directeur sprak in het verslagjaar op 9 avonden
voor ouderverenigingen van scholen en op 2 avonden
voor het gezamenlijke personeel van scholen. Voor de
afd. Den Haag van de Ver. van Chr. Onderwijzers-
(essen) sprak de directeur één avond en leidde hij een
excursie door de E. J. Herweijertuin.
Op verzoek van de Amsterdamse Jeugdactie leidde
de directeur een discussie-avond over „Het Kind en de
Natuur” voor jeugdleiders te Amsterdam. Op verzoek
van het hoofdbestuur van de Kon. Ned. Natuurhisto
rische Vereniging leidde de directeur het Biologisch
Werkkamp voor Onderwijzers te Spijk (bij Lobith) en
gaf daar een cursus over de didactiek en de methodiek
van het school- en kindertuinwerk.
Op verzoek van de redactie schreef de directeur een
bijdrage over het school- en kindertuinwerk voor de
R.K. Paedagogische Encyclopaedic.
Een groep van 40 onderwijzers(essen) uit Noord-
Holland maakte één hele dag het werk op de school- en
kindertuinen mee.
Vele particulieren, waaronder verscheidene buiten
landers, bezochten de tuinen zelfstandig of werden er
rondgeleid.
Op de tentoonstelling „Den Haag, onze stad” zond
de Dienst een automatisch werkende projector met
beelden uit het school- en kindertuinwerk in.
J
In het najaar werd een cursus voor leider bij de Gem.
School- en Kindertuinen georganiseerd, waaraan 14 on-
derwijzers(essen) deelnamen. Deze cursus duurt twee
I jaar en leidt op voor het Leidersdiploma.
Reeds enkele jaren organiseert de Dienst excursies voor
onderwijzers. De bedoeling van deze excursies is de
onderwijzers voldoende kennis van veldbiologie bij te
brengen om zonder hulp van anderen met hun klasse
naar buiten te gaan.
129 onderwijzers(essen) vroegen regelmatig toezen
ding van de excursieprogramma’s. Het aantal deel
nemers varieerde per excursie van 7 tot 35. Er werden
in het verslagjaar 32 excursies (20 ’s morgens vóór
schooltijd voor de vroege vogelzang en 12 op Woens
dag- of Zaterdagmiddagen), 2 demonstratiemiddagen
met levende dieren en 4 determineeravonden georgani
seerd.
Verscheidene onderwijzers, die reeds enkele jaren
met deze excursies meegingen, trekken thans zelfstan
dig met hun klasse naar buiten.
Zoals reeds in vorige verslagen betoogd werd, is er
een dringende behoefte aan uitbreiding van het aantal
school- en kindertuinen, terwijl thans de bouw van een
nieuw leslokaaltje in de Moerwijk wel zeer urgent
wordt. Het stemt tot voldoening, dat de aanleg van
nieuwe school- en kindertuinen thans systematisch be
oordeeld wordt binnen het raam van de gehele recreatie
door de, in het verslagjaar ingestelde, Werkcommissie
Recreatieplan.
In het verslagjaar werden 18 excursies geleid voor
verschillende verenigingen.
Practisch alle Haagse scholen maken bij hun onder
wijs gebruik van deze uitgave, die in een oplaag van
27 000 exemplaren zevenmaal verscheen.
Van dit, voor de kinderen der Gemeentelijke Schooi
en Kindertuinen bestemde, krantje verschenen in het
verslagjaar 4 nummers. Het laatste nummer, dat geheel
gewijd was aan het 25-jarig bestaan van dit periodiekje,
bevatte een reportage van het school- en kindertuinwerk
in fraaie foto's, voornamelijk gemaakt door de weten
schappelijk assistent, de heer Gerritsen. Het werd op
ruime schaal verspreid om meer bekendheid aan dit
typisch Haagse onderwijs- en opvoedingsinstituut te
geven.
Van vele zijden kwamen bewijzen van belangstelling
en instemming binnen (o.a. van de oud-wethouders, de
Excellenties Ir W. Albarda en Dr W. Drees) en vele
dagbladen en periodieken wijdden waarderende ar
tikeltjes aan de school- en kindertuinen te ’s-Gravenhage.
VERSLAG GEMEENTELIJKE SCHOOL- EN KINDERTUINEN.
3
Den Haag-Bloemen-Zee.
Belangstelling voor het school-en kindertuinwerk.
Ij
Cursus voor leiders.
Excursies voor onderwijzers.
Slotbeschouwingen.
Excursies voor verenigingen, enz.
„De natuur van de maand”.
„De school- en kindertuin".