gemeentelijke middelbare technische school voor werktuigbouwkunde en
ELECTROTECHNIEK TE 'S-GRAVENHAGE.
a.
b.
1
c.
d.
VERSLAG VAN DE COMMISSIE VAN TOEZICHT OVER HET CURSUSJAAR 1952/1953.
Schoolbezetting.
Het totale aantal leerlingen bedroeg op 1 Septem
ber 1952: 304, waarvan 93 uit andere gemeenten;
op 1 Juli 1953 bedroeg het aantal leerlingen: 263.
Bij het eindexamen slaagden 35 M- en 32 E-candi-
daten.
Aan één der candidaten van de afdeling Werktuig
bouwkunde kon het praedicaat „met lof” worden toe
gekend.
Op 3 Juli 1953 werd door de plaatsvervangend
Vooorzitter Ir A. W. A. Jacometti aan vier voor het
eindexamen 1952 geslaagde leerlingen wegens bijzon
dere prestaties als beloning een boekwerk uitgereikt.
Op 1 Augustus 1953 werd het practische studiejaar
aangevangen met 29 leerlingen van de afdeling Elec
trotechniek en 35 van de afdeling Werktuigbouw
kunde.
aanvang van dit cursusjaar op een 6-tal M.T.S.-en
een begin gemaakt met een psychologisch vooronder
zoek van een gedeelte der toe te laten leerlingen
(circa 445).
Wanneer, aan de hand van de nog te verkrijgen
ervaring, de eisen, welke aan dit psychologisch onder
zoek moeten worden gesteld, zullen zijn komen vast
te staan en de keuringen op alle scholen voor de z.g.
„middengroepen” kunnen plaats vinden, mag worden
verwacht, dat het effect van het M.T.-onderwijs zeker
verbetering zal tonen.
I
Leerplan wijziging.
Met ingang van 1 September 1953 werd voor het
gehele 1ste studiejaar en voor het 2de studiejaar voor
de afdeling Werktuigbouwkunde het vak „meettech
niek” ingevoerd en wel gedurende dit gehele cursus
jaar 1 wekelijks lesuur.
Het ligt in de bedoeling in de volgende cursusjaren
dit vak alleen in het 1ste studiejaar te doceren.
Van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen is goedkeuring verkregen voor de
aanschaffing van een collectie meetinstrumenten voor
de les- en demonstratiedoeleinden.
Gang van het Onderwijs.
Ten aanzien van het verloop der lessen gedurende
het cursusjaar zij het volgende opgemerkt.
Na het bekend worden van de nationale ramp, de
grote watersnood, welke ons land op 1 Februari 1953
trof, heeft zich een 200-tal leerlingen voor directe
hulpverlening disponibel gesteld. Nadat op 6 Februari
d.a.v. dit aantal tot 30 was teruggelopen, konden op
Maandag 9 Februari 1953 alle leerlingen weder aan
de lessen deelnemen.
De M.T.S.’ers hebben zich in deze rampzalige da
gen bijzonder onderscheiden. Effectieve hulp is door
hen geboden; velen hebben zelfs enkele dagen achter
een, zonder enige onderbreking, gewerkt. De direc
teur en leraren, alsook onze Commissie hebben een
en ander op hoge prijs gesteld.
Het cursusjaar 1952/1953 heeft betere resultaten
opgeleverd dan het vorige.
Hoewel de resultaten van het op 21, 22 en 23 Juli
1953 gehouden toelatingsexamen voor de Opro-leer
lingen afkomstig van diverse V.M.T.O.-cursussen
van de 29 candidaten slaagden er 16 beter
waren dan die van het vorige jaar, lieten deze toch te
wensen over. Wegens te groot gebleken studiemoei-
lijkheden moesten 11 leerlingen de school verlaten.
De bij besluit van Burgemeester en Wethouders
d.d. 5 Juni 1952 ingestelde Commissie van advies,
heeft haar voorstellen in een rapport samengevat,
waarvan de belangrijkste conclusies waren:
de duur van de V.M.T.O.-cursus moet zo kort
mogelijk zijn;
de leerstof moet grondig behandeld worden, ten
einde meer inzicht, vaardigheid en parate kennis
bij te brengen;
alleen een centrale dagcursus komt in aanmerking;
de cursus kan tevens de gewenste vooropleiding
geven voor andere scholen voor voortgezet tech
nisch onderwijs.
Indien de oprichting van een centrale V.M.T.O.-
cursus tot stand komt, is te verwachten, dat een
betere selectie van de Opro-leerlingen voor het 1ste
studiejaar kan plaats vinden.
Hoewel door de Minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen te dezer stede nog geen school
werd aangewezen voor psychologisch onderzoek der
toe te laten leerlingen, werd, blijkens mededeling van
de Vereniging van M.T.S.-en in Nederland, bij de
BIJLAGE 49
Hulpmiddelen van de school.
Evenals in het voorafgaande cursusjaar kon voor
het vak „werkplaatsoefeningen” wederom gebruik
gemaakt worden van een lokaal in het gebouw van
de Christelijk Technische School, terwijl voor de 2de
klasse van de afdeling Electrotechniek, de lessen in
het genoemde vak konden worden gegeven in de
Opro-leerlingen
overwegend practisch opgeleide leerlingen.