Mijne Heren,
ALGEMENE TOESTAND.
6,-%)
1+ 6,-%)
f
5
Uit de laatste kolom van deze tabel blijkt, dat
de gemiddelde bezetting op de tramlijnen prac-
tisch gelijk is gebleven. De vermeerdering der
bezetting op de buslijnen is voornamelijk een ge
volg van toeneming der vervoersbehoefte van en
naar de nieuwe woonwijken. Op de beide inter
communale lijnen is de bezetting slechts in ge
ringe mate gewijzigd.
Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over
de toestand en de verrichtingen onzer vennoot
schap over het jaar 1954, zijnde het 28e boekjaar,
zomede de balans en de verlies- en winstreke
ning, afgesloten per 31 December 1954, ter goed
keuring aan te bieden.
f
busrondritten lager dan vorig jaar; de totale
ontvangsten over het gehele jaar werden hier
door enigszins gedrukt, zodat de toeneming be
perkt bleef tot 6 hetgeen niettemin zeer be
vredigend is.
In de bestaande tram- en busverbindingen
werden in dit verslagjaar geen wijzigingen aan
gebracht, zodat per 31 December werden geëx
ploiteerd de intercommunale tramlijnen, 14
stadstramlijnen en 13 autobuslijnen, waaronder
begrepen de verbinding met Kijkduin en die met
het vliegveld Ypenburg.
Het aantal gereden buskm is met 2,4 toe
genomen, in hoofdzaak als gevolg van verhoging
der frequentie op verschillende lijnen en een
verlenging van buslijn E. Het aantal gereden
tramkm is met slechts 0,7 toegenomen. Het
aantal tram- en buskm tezamen bedroeg
25.677.000, zijnde 298.000 of 1,2 meer dan vorig
jaar.
De totale exploitatiekosten zijn 9,5 hoger
dan vorig jaar, in hoofdzaak als gevolg van stij
ging der lonen en sociale lasten.
Aan het einde van het verslag zijn de gebrui
kelijke grafieken opgenomen.
Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per
jaar af gelegde wagenkilometers over de 28 jaren
van het bestaan onzer vennootschap.
Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde
wagenkilometer over de jaren 1939 en 1945 t/m
1954 is in onderstaande tabel aangegeven.
n
Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilometer
voor de stadslijnen over de jaren sinds de op
richting van het Gemengd Bedrijf.
Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht
van de toe- of afneming der totale ontvangsten
in de beide semesters van het jaar 1954, verge
leken met die van het jaar 1953.
De in ons vorige verslag vermelde verminde
ring van reizigers over de periode April t/m
December 1953, na invoering van de tariefsver
hoging, is ook in het le kwartaal 1954 voortge
gaan. In vergelijking met hetzelfde tijdvak van
1953 bedroeg deze vermindering nl. 3,4
Daarna is evenwel geleidelijk een herstel inge
treden, hetgeen blijkt uit de omstandigheid, dat
van April t/m December 1954 het reizigersver-
voer wederom is toegenomen met 5,8 Over het
gehele jaar heeft de toename 3,4 bedragen. Als
gevolg van een en ander is de reizigersopbrengst
gestegen met 6,1 welke stijging 11 bedroeg
in het eerste kwartaal 1954 onder invloed van de
tariefsverhoging, terwijl, nadat deze tariefsver
hoging een vol jaar van kracht was geweest, de
volgende maanden van het jaar in totaal 4,7
meer opbrachten. Door de minder gunstige
weersgesteldheid gedurende de zomermaanden
waren de ontvangsten voor de uitgevoerde auto-
1946
1947
1948
1939
1945
1949
1954
12,48
Totaal.
2e halfjaar.
Ie halfjaar.
4,5%)
f 493.000
950.000
f 457.000
Stadstramlijnen
Autobuslijnen
Lijn Den HaagDelft
Den HaagLeiden
370.000
499.000
58.000
23.000
4,86
4,98
4,39
2,92
4,88
5,27
4,46
2,86
11,51
5,80
3,7%)
(+11,3%)
4,-%)
5,8%)
8,07
7,97
8,07
4.84
6.26
6,67
7,09
4.22
4,95
5,44
5,20
3,30
5,72
6,12
6,19
3,87
5,-%)
0,8%)
5,02
5,46
5,36
3,43
3,24
2,99 j
2,87
2,47 I
f 157.000
248.000
25.000
27.000
n
4,84
5,35
4.96
3,20
10,75
9,22
9,08
5,72
Stadstramljjnen
Autobuslijnen
Intercom- De|ft
munale <T
Hjnen Leidf‘n
Te zamen
4,1%)
10,9%)
4.5%)
2,3%)
6,-%)
i 1950 I 1951
f 213.000
251.000 10,5%)
33.000
4.000
1952 1953