Welylaan is naar de
8
Ter verbetering van de voeding der intercom
munale lijnen is voortgegaan met het treffen
van de navolgende voorzieningen:
De Siemens gclijkrichter-installatie, aanwezig
in de centrale te Delft, is overgeplaatst naar het
onderstation nabij de remise 's-Gravenmade,
alwaar reeds eerder een nieuwe G.E.C.-installatie
in dienst was gesteld.
In verband met deze verplaatsing is de auto
matische koppelschakelaar, aangebracht nabij de
halte Ypenburg, verplaatst naar de Haagweg
bij de Verhagen Metmanstraat.
Tevens werd in het onderstation Wassenaar
een nieuwe G.E.C.-gelijkrichterinstallatie opge-
gesteld, terwijl de reeds aanwezige Oerlikon
installatie werd gerevideerd.
In het onderstation „Oost” aan de Schenkkade
is een oud B.B.C.-gelijkrichtervat door een nieuw
G.E.C.-vat vervangen.
Ten behoeve van de 600 V.-voeding van het
stadsnet werd een nieuw onderstation in de Dib-
betsstraat gebouwd, waarin 4 G.E.C.-gelijkrich-
terinstallaties werden opgesteld. (Tot nog toe ge
schiedde de voeding vanuit de centrale van het
G.E.B., waar de gelijkstroom werd verkregen
door middel van eenankeromvormers).
Gelijktijdig met het indienststellen van dit on
derstation is de bestaande verdeling van het
600 V bovenleidingnet in 4 districten met 16 voe-
dingpunten gewijzigd in een verdeling in 7 dis
tricten met 19 voedingpunten. Hierdoor is de be
drijfszekerheid belangrijk verhoogd en boven
dien de spanning op diverse punten opgevoerd.
Een zeer belangrijke verbetering werd voorts
verkregen door het leggen van een nieuwe voe-
dingkabel van het onderstation Dibbetsstraat
naar een opstijgpunt op de Laan van Meerder-
voort tussen Lijsterbesstraat en Laan van Eik
en Duinen; hiermede werd als nevenvoordeel
tevens bereikt een aanmerkelijke verbetering
van de verlichting van werkplaats en remise
Lijsterbesstraat.
Lijn den HaagLeiden. De navolgende materia
len zijn door nieuwe vervangen:
Op de Deylerweg 485 st. en tussen remise en
gebouw’ van de R.I.M.I. 710 st. dwarsliggers;
nabij Posthof 125 m boograils;
op de Stoeplaan nabij Wittenburgerweg
232 m boograils;
Lijn 3. Het sporencomplex op het Goudenregen-
plein is, in verband met asfaltering, ver
nieuwd en van een betonfundering voorzien.
De rails in de Goudenregenstraat tussen Ha-
nenburglaan en Sportlaan zijn, eveneens in
verband met asfalteringswerkzaamheden,
door nieuwe vervangen. Onder deze sporen
werd een gew’alste fundering aangebracht.
Voorts werden de kruising Bezuidenhout
Rijnstraat en de aansluitende bogen ver
nieuwd, waarbij tevens een profielswijziging
in de Rijnstraat heeft plaats gevonden.
Lijn 4. In verband met een profielswijziging op
het Erasmusplein is de bovenleiding ter
plaatse gewijzigd.
Lijn 6. Onder de sporen op de Hoefkade nabij
het Veluweplein werd, in verband met asfal
tering van de Hoefkade tussen Hoflandplein
en Veluweplein, een betonfundering aange
bracht. Tevens is het spoor met bruikbare
rails vervangen en de ligging der sporen ge
wijzigd.
Lijn 11. Nabij de Centrale werd een kruiswissel
in V-3 spoor vervangen door een enkelvoudig
verbindingsw’issel in NP42 met vast puntstuk.
Lijn 12. In de Herman Costerstraat van Delft-
selaan tot Hobbemaplein weerden de rails door
nieuw’e vervangen in verband met asfalte-
ringswerken. Onder de sporen is een gew-alste
fundering aangebracht. Op de Beeklaan nabij
Teylerstraat werd de boog vernieuwd, even
eens in verband met asfalteringswerkzaam
heden. De verbindingswdssel op de Nieboer-
weg nabij de Dr v.
Sijzenlaan verlegd.
Lijn 14. Op de Oude Scheveningseweg nabij
Kanaalweg werden een enkelvoudig gebogen
kruising en 2 puntstukken door nieuwe ver
vangen.
Op verschillende plaatsen van het net zijn de
navolgende materialen vervangen:
2.199 m rails
27 tongstukken
10 puntstukken.
in de van Zuylen van Nijeveltstraat een ver-
bindingswissel en 1.438 m groef rails;
op diverse baanvakken 425 m profieldraad
80 qmm.
Lijn den HaagRijswijkVoorburgDelft. De
navolgende materialen zijn door nieuwe ver
vangen:
Nabij de Rotterdammerpoort 2 tongstukken
en 120 m boograils;
op verschillende plaatsen in totaal 220 m
rails, alsmede 3 tongstukken en 1 puntstuk;
nabij Pasgeld, in de Phoenixstraat en op de
Brasserskade in totaal 925 m profieldraad
80 qmm.
c. DIVERSEN.
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.
I. Technische wijzigingen
tramwegnet.
a. STADSNET.
en vervangingen in het