35
In het verslagjaar onderhielden 31 schepen met een
totale van 1 899 m3 inhoud scheepvaartdiensten tussen
’s-Gravenhage en andere plaatsen.
In totaal werd 6 852 600 liter drinkwater aan de
schepen uitgegeven; 744 aanvragen waren voor de eer
ste, 1 407 voor de tweede binnenhaven. Verstrekt werd
onderscheidenlijk 2 168 000 en 4 518 800 literde overige
hoeveelheid van 165 800 liter werd afgenomen door
829 kustvissersvaartuigen.
De Gemeentelijke Reinigingsdienst heeft het haven
terrein geregeld bezemschoon gehouden en voerde het
visvuil weg, dat vanwege de rederijen was gestort in
daartoe beschikbaar gestelde schuiten, liggende in de
tweede binnenhaven.
De baggermolen „Maas” haalde in de maanden Juni,
Juli en Augustus uit de binnenhavens en de binnenvoor
haven 738 vrachten baggerspecie van 120 m3, in
totaal 88 560 m3.
De zandzuiger „Blanka” bracht 53 553 m3 zand uit
de buitenhaven en de vaargeul vóór de haven naar zee.
De hijskraan werd 243 maal gebruikt tegen 168 maal
in 1953.'
Het Rijkskabelschip „Poolster”, dat belast was met
het leggen van een telefoonkabel in zee, bezocht 10
maal de haven.
Op 22 Maart maakte de nieuwe motorlogger SCH 54
van de rederij N.V. A. van der Zwan Zonen zijn
officiële proefvaart.
Op 24 April ontstond brand in de tweede binnen
haven doordat afgewerkte olie die op het water dreef,
vlam vatte; de stuurhut van de motorlogger SCH 110
werd zwaar beschadigd. De brand werd door de Brand
weer geblust.
Door de Scheepvaartinspectie werd de vlootschouw,
die op 22 Mei zou worden gehouden ter gelegenheid
van „Vlaggetjesdag”, afgelast in verband met de slechte
weersomstandigheden.
Op 12 Juli sleepte de motorkustvisser ZS 1 het
Zweedse jacht „Vanadis” binnen.
werden 1 baggermolen, 1 zandzuiger, 4 grote en 12
kleine lichters; verbouwd werd 1 tankschip; in totaal
19 schepen.
Door Burgemeester en Wethouders werden voor het
jaar 1954 7 vergunningen verleend aan ingezetenen der
Gemeente en 3 aan inwoners van andere gemeenten
Een hevige storm woedde op 23 December. Van de
semaphore weigerden de seinlichten, die 14, 40 en 50
dm moeten aangeven; de spanveren, behorende bij de
seinborden die 30 en 40 dm moeten aangeven werden
uitgerekt, waardoor deze diepten niet konden worden
aangegeven. De verlichting voor de boulevard en langs
de N.W.-zijde van de eerste binnenhaven brandde niet.
Na de storm werd alle schade hersteld.
In het verslagjaar werd 1 610 650 m2 kaderuimte
met tonnen in beslag genomen tegen 1 095 495 m2 in
1953.
De scheepvaart in het verslagjaar is ten opzichte van
1953 iets toegenomen, voornamelijk als gevolg van de
grote aanvoer van zand in de Laakhaven ten behoeve
van de woningbouw in de uitbreidingsplannen Moer-
wijk en Morgenstond.
In het geheel kwamen langs het havenkantoor Laak
haven binnen 9 966 schepen, waarvoor havengeld per
reis werd betaald met 1 724 483 m3 verplaatsing, tegen
9 713 schepen met 1 455 808 m3 verplaatsing in 1953.
In bovenstaande cijfers zijn niet begrepen de vaar
tuigen, waarvoor een abonnement was genomen; deze
waren; voor het havenkantoor Laakhaven 165 schepen
met een inhoud van 12 589 m3; voor het havenkantoor
Loosduinen 115 schepen met een inhoud van 1 331 m3.
De overeenkomstige aantallen waren voor het jaar
1953 onderscheidenlijk 146 vaartuigen met een inhoud
van 5 090 m3 en 124 vaartuigen met een inhoud van
1 346 m3.
In de Binckhorsthaven kwamen 1 756 schepen met
236 438 m3 verplaatsing tegen 1 013 vaartuigen, inhoud
175 590 m3, in 1953. Deze gegevens zijn niet begrepen
in de aantallen voor het kantoor Laakhaven.
Voornamelijk werden aangevoerd: zand, steenkolen,
grint, cement, ijzer, beurtvaartgoederen, benzine,
stenen en pannen, stookolie, hout, grond, zout, steen
slag, suiker, aardappelen, petroleum. Daarnaast vele
andere artikelen in hoeveelheden kleiner dan 10 000 m3
per jaar. De verschillende goederen zijn vermeld in
afnemende reeks. Aan zand werd aangevoerd 666 989
m3 en aan steenkolen 343 693 m3, hetgeen voor beide
belangrijk meer is dan in 1953; de cijfers geven aan het
totale laadvermogen van de vervoerende schepen.
Tijdens het jaar 1954 werd in totaal 31 426 ton
scheepsruimte vervracht en werden 24 086 ton goede
ren geladen; hiervan was 4 730 ton haring in vaten.
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN
Drinkwater.
II. BINNENHAVENS.
Scheepvaart.
Hijskraan.
Kaderuimte.
Reiniging.
Baggerwerk.
Beurtvaart.
Passagiersvervoer per vaartuig.
3
Verschillende onderwerpen.