44
Demonstratielessen in de tuinen:
dus t.o.v. 1951 het aantal
aanvragen ge-
In het verslagjaar werden 19 excursies geleid voor
verschillende verenigingen.
Evenals vorige jaren verleende de Dienst medewer
king aan verschillende scholen bij de inrichting van
tentoonstellingen.
Buiten het steeds toenemend aantal planten, dat de
leerkrachten en de leerlingen zelf op de tuinen kwamen
halen, werden er 791 bossen planten voor lesdoel
einden op de scholen bezorgd (1953: 783 bossen).
1951
1952
1953
1954
150
214
234
100
109
De in het najaar van 1953 begonnen cursus voor
leiders werd voortgezet met alle 14 deelnemers. In
de loop van het verslagjaar vielen er twee cursisten
af, resp. door ziekte en door het aanvaarden van een
andere werkkring. De cursus eindigt in het voorjaar
van 1955.
De directeur sprak in het verslagjaar op vijf avonden
voor ouderverenigingen van scholen, op één avond
voor de afd. Den Haag van de Vereniging van Chr.
Onderwijzers(essen) en op één avond voor de Bond
van onderwijzeressen bij het Voorbereidend Onderwijs.
Bovendien sprak hij op vier plaatsen buiten Den Haag
(Oldenzaal, Zwolle, Tilburg en Haarlem) over het
Haagse School- en Kindertuinwerk.
Op verzoek van het Hoofdbestuur van de Kon.
Ned. Natuurhistorische Vereniging leidde de direc
teur het Biologisch Werkkamp voorOnderwijzers(essen)
in Montfort (L).
Een groep van negen Vlaamse en Nederlandse onder-
wijzers(essen), die deel uitmaakte van een groter ge
zelschap, dat van 21-29 Augustus in de Volkshoge
school „Olaertsduyn” te Rockanje de cursus „Het
leven in de ruimste zin” volgde, bracht een bezoek
aan de tuinen van de Dienst en gaf hiervan een enthou
siast verslag aan de andere deelnemers.
Op 28 en 29 Mei bezocht Dr. Barbara Shalucha
van het Botany Department van de Indiana Uni
versity te Bloomington (Ind.) op haar studiereis
door Europa de Haagse School- en Kindertuinen. Zij
nam uitvoerig kennis van alle facetten van ons werk
door het bijwonen van demonstratielessen en excursies
en van het eigenlijke kindertuinwerk. Naar haar me
ning kon Amerika in dit opzicht meer leren van
Nederland in het bijzonder van Den Haag dan
omgekeerd en zij had grote lof voor de wijze, waarop
het Gemeentebestuur van Den Haag dit werk had ge
organiseerd.
Intussen bevatten de naderhand van Dr. Shalucha
ontvangen rapporten over het van staatswege georga
niseerde kindertuinwerk in de staat Indiana vele bij
zonderheden, die het Haagse werk verder kunnen
inspireren.
Met bijzonder veel genoegen wordt in dit verslag mel
ding gemaakt van een bezoek van de ambtenaren van de
Afdeling Onderwijs der Gemeentesecretarie. Zij woon
den een deel van een demonstratieles bij en zij bezochten
de wetenschappelijke tuin.
Deze uitgave verscheen in het verslagjaar zeven maal
in een oplage van 27 000 exemplaren.
Bij demonstratielessen en excursies blijkt herhaal
delijk, dat er op de scholen zeer intensief gebruik van
wordt gemaakt.
Aan het van vele zijden gedane verzoek om deze
blaadjes, die voor twee leerjaren per school beschik
baar gesteld worden, ook voor de andere leerjaren
te verstrekken, kon om financiële redenen niet vol
daan worden.
Op hun verzoek ontvingen 134 onderwijzers(essen)
regelmatig de convocaties voor de excursies, die spe
ciaal voor onderwijzers(essen) georganiseerd werden.
Het aantal deelnemers varieerde per excursie van
6 tot 56.
Er werden in het verslagjaar 30 excursies georgani
seerd (17 ’s morgens vóór schooltijd voor de vroege
vogelzang, 1 nachtexcursie voor het horen van uilen
en nachtzwaluwen en voor de vogelzang bij zonsop
komst en 12 op Woensdag- en Zaterdagmiddagen)
en twee demonstratiemiddagen met levende dieren.
Van dit voor de kinderen der Gemeentelijke Schooi
en Kindertuinen bestemde krantje verschenen in het
verslagjaar vijf nummers.
Terwijl
stegen is met 134%, steeg het aantal gegeven lessen
slechts met 56 en het personeel met 24
In vergelijking met 1953 is er een kleine verbetering
te bespeuren: het percentage van de toegewezen aan
vragen steeg van 52% tot 56,6%. Deze stijging is
groter dan met het oog op de toeneming van het aantal
onderwijzers verwacht mocht worden. Zij moet dan
ook worden toegeschreven aan het aanbrengen van
verlichting op de tuinen aan de Mient en in het Zuider-
park. Door de aanwezigheid van electrisch licht kon
den de lessen daar in voor- en najaar vroeger beginnen
en later eindigen. Het ware te overwegen ook op de
andere tuinen licht aan te brengen.
VERSLAG GEMEENTELIJKE SCHOOL- EN KINDERTUINEN.
4
Excursies voor verenigingen, enz.
Lesmateriaal.
Jaar
Aangevraagd
(index-cyfers)
100
Toegewezen
(index-cyfers)
100
108
126
156
Beschikbaar
personeel
(index-cyfers)
115
124
Belangstelling voor het school- en kindertuinwerk
„De natuur van de maand".
Excursies voor onderwijzers.
„De school- en kindertuin”.
Cursus voor leiders.