46
2
„KAAPSTAD. 14 April 1955.
Postbus 346.
Ook in het verslagjaar is wederom gebleken, dat
met het onderwijs aan zieke en gebrekkige kinderen
een zegenrijk werk wordt verricht. De kinderen zien
met verlangen de komst van hun onderwijzer of
De desbetreffende ouders hebben ook dit jaar het
onderwijs aan hun zieke kinderen op hoge prijs ge
steld. De hiernavolgende brief moge hiervan, onder
andere, getuigenis afleggen.
onderwijzeres tegemoet, daar dit bezoek in hun dik
wijls eentonig bestaan een welkome afleiding be
tekent.
De resultaten van het onderwijs gaven ook in dit
verslagjaar aanleiding tot tevredenheid, rekening hou
dend met de aanleg van de kinderen en de aard
hunner ziekten.
Het is mij een behoefte langs deze weg Uw stich
ting mijn bijzondere dank te betuigen voor het uit
stekende onderwijs, dat mijn zoon Paul gedurende
de periode December 1953 tot Februari 1955 heeft
ontvangen.
Wanneer ik mij realiseer, wat de leerkracht in
deze korte tijd bereikt heeft, kan ik niet anders dan
mijn diepe waardering uitspreken over de wijze,
waarop deze mijn zoon bij zijn eerste schreden op
de trap van ontwikkeling heeft onderwezen. De
sfeer, waarin het onderwijs werd gegeven, was altijd
zodanig, dat Paul met verlangen uitzag naar het
volgende lesuur.
14
15
14
15
12
12
12
12
12
12
10
11
1 1
Het aantal kinderen, dat in het Nederlands Zee-
hospitum te Kijkduin( tijdelijk gevestigd in het Haags
Sanatorium aan de Tapijtweg), les heeft ontvangen,
bedroeg 23.
De aantallen leerlingen op de eerste van elke maand
en op 31 December waren als volgt:
1 Januari
1 Februari
1 Maart
1 Mei
1 Juni
1 Juli
1 Augustus
1 September
1 October
1 November
1 December
31 December
III. Een spastische, uiterst nerveuze leerling van 8
jaar kon de school niet langer bezoeken wegens zijn
lichamelijke toestand. Hij kon een weinig lezen,
rekende met moeite tot 10, doch kon niet schrijven,
omdat hij zijn bewegingen niet beheerste. Hij had in
het geheel geen zelfvertrouwen. Deze jongen kreeg
vanwege de stichting voor het eerst les in Mei 1954.
Hij had al dadelijk veel plezier in de lessen en dit is
zo gebleven. Hij vindt die uurtjes een feest; op de les
dagen zit hij ’s morgens vroeg al op de uitkijk. Zijn
vorderingen zijn en blijven uitstekend. De lessen aan
deze leerling gaan voort.
Enkele voorbeelden mogen dit toelichten.
1. Een jongen werd, na drie weken op school te zijn
geweest, ziek. Hij kreeg bijna twee jaar lang les van
wege de stichting. Hij heeft in deze tijd 5 rekenboekjes
en drie taalboekjes grondig kunnen doorwerken. Na
zijn herstel ging hij weer naar school en was daarbij
de klasse waarin hij thuis behoort, verre vooruit.
II. Een jongen, die de le klasse van een mulo-school
bezocht, werd ziek. Hij ontving een half jaar lang les
vanwege de stichting. Nadat hij weer naar school was
teruggegaan, kwam hij vol trots zijn eerstvolgende
rapport aan de stichtingsonderwijzeres tonen. En
daar was alle reden toe, want het was inderdaad een
prachtige lijst.
Aangezien het bestuur der stichting was gebleken,
dat de hoofden van scholen en ouders niet voldoende
of nauwelijks met het bestaan en de werkwijze van de
stichting op de hoogte waren, is in 1954 een grote
propaganda-actie gevoerd.
Aan de hoofden van openbare en bijzondere scho
len werd een propagandakaart toegezonden, met het
verzoek deze in de scholen te willen ophangen.
Op 24 September werd een persconferentie belegd
in het nieuwe Stadhuis, waar vrijwel alle Haagse
couranten en enkele landelijke bladen vertegenwoor
digd waren. Met de journalisten werd een tocht ge
maakt naar het Haags Noodsanatorium en het Juliana-
kinderziekenhuis, waar zij het lesgeven in de practijk
konden bijwonen. Vrijwel alle bladen hebben aan het
werk van de stichting een artikel gewijd.
Als uitvloeisel van deze artikelen werd van de
N.C.R.V. het verzoek ontvangen een radioreportage
van het werk der stichting te mogen verzorgen. Deze
reportage werd op 8 November des namiddags uit
gezonden.
De propaganda-actie is zeer geslaagd, hetgepn
bleek uit een grotere aanmelding van kinderen, waar
onder enkele, die door hun ziekte reeds geruime tijd
van onderwijs verstoken waren.
VERSLAG STICHTING ONDERWIJSFONDS VOOR ZIEKE KINDEREN.
1) N.C.R.V Nederlandse Christelijke Radio Vereniging.
Onderwijs.
1 April
Propaganda.