I
H
h
49
I
ft
Moderne kunstn ij verheid.
Bruikleen:
24
Kunsthistorische Bibliotheek.
Aankopen:
I'
VERSLAG VAN DE DIENST VOOR SCHONE KUNSTEN.
62—54
P.
69—54
P.
70—54
P.
71—54
79—54
80—54
P.
81—54
82—54
P.
P.
88—54
P.
89—54
90—54
P.
91—54
P.
92—54
P. 101—54
P. 102—54
P. 103—54
P. 104—54
P. 105—54
P. 106—54
P. 107—54
P. 108—54
e.
MK 2—54
MK 3—54
MK 8—54
p.
p.
p.
p.
p.
63— 54
64— 54
65— 54
66—54
68—54
Door schenkingen en aankopen werd de kunsthistorische bi
bliotheek uitgebreid met de navolgende werken:
Appollonio, U. „Die Brücke” e la cultura dell’Espressionismo.
Venezia, (1952), geïll.
Barlach, E. Leben und Werk in seinen Briefen. München,
(c.1952), geïll.
MK 4—54
MK 554
MK 6—54
MK 7—54
Van Mevrouw M. J. Buysvan Bulten, ’s-Gravenhage
MK 954 Jean Lurgat: De krijgsman, wandtapijt 1949, wol,
140 X 85.
93— 54
94— 54
P.
P.
MK 1—54
Godard. A. Le trésor de Ziwiyè (Kurdistan). Haarlem,
1950, geïll.
Gogh, Vincent van. Verzamelde brieven. Amsterdam. 1954.
Dl. IV, geïll.
Golden age. The, of Dutch Silver; Victoria and Albert Mu
seum, London. 1953. Small picture book no 29.
Goldwater, R. Lipchitz. Amsterdam, (1954), geïll. Europese
beeldhouwkunst.
H. N. Werkman: Een moscovitische legende, kleu
rendruk, 290 X 219 mm;
Krol: Paysan, kopergravure. 297 X 154 mm;
Avati: N. D. de Lorette. litho. 421 X 265 mm;
Avati: Les ridicules, ets en aquatint.
398 X 285 mm;
Fonta: Strangulé, droge naald. 398 X 296 mm;
Fred Koot: Berglandschap. 4-kleurenlitho,
309 X 492 mm;
Henri de Toulouse de Lautrec: Babylone d’Alle-
magne, kleurenlitho, 1240 X 883 mm;
H. N. Werkman: Compositie, 2-kleurendruk,
650 X 500 mm;
H. Gerretsen: Praehistorische schedel, litho,
327 X 239 mm;
Frans Masereel: Idéés noires, houtsnede.
408 X 322 mm;
H. N. Werkman: Twee gedichten, kleurdruk.
217 X 271 mm
H. N. Werkman: De dode zwanen (gedicht), kleur
druk, 280 X 203 mm;
H. N. Werkman: Das Windlicht Gottes (gedicht),
kleurdruk, 279 X 198 mm:
Pablo PicassoDrie naakte vrouwen voor venster,
ets. 366 X 297 mm;
Pablo PicassoSchilder en model voor venster, ets,
367 x 297 mm;
Pablo PicassoKop, kind, naakt op de rug gezien,
gemengde techniek, 377 X 295 mm;
Pablo PicassoStaand vrouwelijk model bij plas
tieken, ets, 376 X 297 mm;
Pablo Picasso: Minotaurus, beeldhouwer en drie
meisjes, gemengde techniek. 297 x 366 mm;
Pablo PicassoTête de femme, litho, 644 X 497 mm;
Pablo PicassoCrane sur la table, aquatint,
515 X 668 mm;
Ma*. BeckmannGesellschaft, droge naald,
255 X 315 mm
Max Beckmann: Café-Konzert, droge naald,
304 X 229 mm;
Max Beekman: Selbstbildnis mit steifem Hut
<1921), droge naald. 323 X 240 mm;
Ernst Ludwig KirchnerBaume und Büsche am
Strand auf Fehmarn, houtsnede, 498 X 390 mm;
Ernst Ludwig KirchnerZwei Reiter auf dem Hofe,
litho, 269 X 215 mm;
Ernst Ludwig KirchnerGrasende Kuh, houtsnede,
305 X 253 mm;
Georg Braque: Nature morte, droge naald 4- ets,
347 X 210 mm;
Max Beckmann: Der Zeichner, droge naald.
326 X 240 mm.
k
Seguso: Schelp, ontwerp Flavio Poli, glas, hoog 16.
breed 12,5;
Seguso: Vaas, ontwerp Flavio Poli, glas, hoog 28.
breed 8,5;
Seguso: Bakje, ontwerp Flavio Poli, glas, hoog 11,5,
breed 17:
Venini: Vaas „Pezzati", glas, hoog 215, breed 125;
Venini: Vaas „a buchi", glas hoog 29, breed 13;
Venini: Vaas „a buchi”, glas, hoog 30, breed 13;
Venini: Mouchoire „Zanfirico”, glas, hoog 27, groot
ste breedte 32;
Venini: Schaal „Picassate”, glas, diam. 16.
Barr, A. H. Matisse, his art and his public. New York,
Museum of Modern Art, (c. 1951), geïll.
Barr jr„ A. H. Picasso, fifty years of his art. New York.
Museum of Modern Art. (1946), geïll.
Bazaine. J. Notes sur la peinture d’aujourd’hui. Paris
(1953). geiU.
Benesch, O. und W. Hoffmann. Hans Fronius; Zeichnung,
Graphik. Buchillustration. Graz. 1953, geïll. 1)
Blümel. C. Antike Kunstwerke. Berlin, 1953. geïll.
Blunt. A. Art and Architecture in France; 1500 to 1700
Pelican History of Art; Z 4. London, 1953, geïll.
Boehn. M. von. Die Mode. 19. Jahrhundert. München,
(1905—1920), 4 din, geïll.
Brabant. G. P. André Marchand. Paris, (1954). geïll.
Brinckmann, A. E. Barockskulptur. Handbuch der Kunst-
wissenschaft; I. Berlin, 1919, geïll.
Bulle. H. Klingers Beethoven und die farbige Plastik der
Griechen. München, 1903, geïll.
Cahiers d’Art. 28e année, 1953, I en II. Paris, geïll.
Cohn. W. Indische Plastik. Die Kunst des Ostens; II. Ber
lin. 1921, geïll.
Cooper. D. Pastelie von Edgar Degas. Basel. (1952), geïll.
Correspondance de Henri Regnault, receuillie par A. Du-
parc. Catalogue complet de l’oeuvre de H. Regnault. Paris.
1873 (Ptr.).
Couperus, L. Metamorfose. Amsterdam, z. j. Portret door
H. H. Haverman.
CurversDelcourt, A. M. Edgar Scauflaire. Monographieën
over Belgische kunst. Antwerpen, (1952), geïll.
Décor et aménagement de la maison. Paris. (1952), geïll.
Dek, A. W. E. Genealogie der graven van Holland. ’s-Gra
venhage, z. j.
Delteil. L. Le peintre-graveur illustré; dl. V; Corot. Paris,
1910.
Delteil, L. Le peintre-graveur illustré: dl. IX; Edgar Degas.
1919.
Demel, H. Aegyptische Kunst. Wien, (1947), geïll.
Desbordes, M. Lettres a Prosper Valmore. Paris, 1924,
2 dln, geïll.
Diehl, G. Henri Matisse. Paris. (1954). geïll.
Dorival, B. La fée electricité de Raoul Dufy. Paris. (1953).
geïll.
Ecke, G. Sammlung Lochow, Chinesische Bronzen. Peking.
1953, geïll.
Elout, C. K. In kleuren en kleeren: Nederlandsche volks
drachten. Uitgave Algemeen Handelsblad, z. j„ geïll.
Enzinck, W. Otto van Rees. „Helmond", (c. 1953), geïll.
Ernst. Max. Gemalde und Graphik 1920—1950. Brühl. 1951.
geïll.
Fels. F. Propos d’Artistes. Paris, (1925), geïll.
Fichtner, F. Chinesische Sung-seladone in Aegypten. Son-
derabzug Ostaziatische Zeitschrift Neue Folge VI Heft 2,
geïll.
Fierens, P. H. V. Wolvens. Antwerpen, 1953, geïll. Mono
graphieën over Belgische Kunst.
Films on art, panorama 1953, by F. Bolen, the International
art film federation and D. Forman. Paris, Unesco, 1953.
geïll.
Florilège du livre francais imprimé aux Pays-Bas. Z.p.,
1954.
Fremersdorf, F. Figürlich geschliffene Glaser; eine Kölner
Werkstatt des 3. Jahrhunderts. Berlin, 1951. geïll.
Funder, F. Vom Gestern ins Heute; aus dem Kaiserreich
in die Republik. Wien. z. j. geïll. i)
Garson, M. Le Douanier Rousseau accuse naif. Paris. (1953).
geïll
Gelder. H. E. van. Het Haagse toneelleven en de Konink
lijke Schouwburg 18041954. Maandblad ’s-Gravenhage,
1954 no 2, geïll.
Gelder, H. E. van en J. Duverger. Kunstgeschiedenis der
Nederlanden. Utrecht. 1954. dl. I, geïll.
George. W. Despiau. Amsterdam, (1954), geïll. Europese
beeldhouwkunst.
Gibbs, F. G. A history of dolls' houses. London, (1954'.
gem.
Gnudi, C. Morandi. Firenze, (1949), geïll.
Gobin. M. Daumier, sculpteur. Genève (1952), geïll.