16
38.300,—
Art.
19
75.400,—
10.200,—
69.100,—
900,—
Art.
Art.
Art.
Art.
Art.
Art.
50,—
27.900,—
2.250
1.256.900,—
enige vergoeding wordt gegeven. Dit geldt speciaal
voor de afdeling patho-fysiologie en de fysische afde
ling. Op deze laatste afdeling neemt het onderzoek en
de behandeling met radio-actieve isotopen een steeds
belangrijker plaats in, doch de ziekenfondsraad heeft
hiervoor nog geen landelijk tarief vastgesteld. Omdat
de gemeenteziekenhuizen verschillende nieuwe metho
den in vrij omvangrijke mate toepassen en over goede
kostprijsberekeningen voor deze verrichtingen beschik
ken, heeft de stichting „Het Nederlandse Ziekenhuis
wezen” de administrateur der Gemeente-ziekenhuizen
verzocht in een aantal commissies zitting te willen
nemen, om te zamen met vertegenwoordigers van de
ziekenfondsorganisaties te trachten tot vaststelling van
landelijke tarieven te komen o.a. voor hartcatheteri-
satie, isotopenonderzoek en Röntgenbestraling. Het
staat echter vast dat door de toepassing van deze me
thodieken door de gemeenteziekenhuizen veel „aan
loopkosten” worden gemaakt, welke nimmer in een ta
rief vergoeding zullen vinden.
De behandeling van patiënten is in toenemende mate
een zaak van „teamwork” van specialisten geworden,
waardoor - kostprijstechnisch gezien - de grenzen tus
sen de verschillende specialismen steeds moeilijker te
trekken zijnhet komt thans vaak voor dat een patiënt
door 5 tot 8 verschillende specialisten wordt behandeld,
waardoor het vrijwel uitgesloten is tot een verantwoor
de splitsing van de kosten te komen.
Mede op grond van de hier genoemde factoren dienen
de in dit verslag gegeven kostenoverzichten der ver
schillende onderdelen met grote omzichtigheid te wor
den gehanteerd. De kosten dienen meer als een indi
catie dan als een exact gegeven te worden beschouwd.
Het nadelig saldo over 1955 bedroeg 1.882.499,08
of ƒ70.510,16 minder dan over 1954 en 128.172,92
minder dan de gewijzigde begroting voor het jaar 1955.
De baten over 1955 waren rond 1.202.250,hoger
dan die over 1954.
Meer brachten op
I. „Verpleging” rond 1.032.800,
II. „Operatiekamers”
III. „Pathologisch-Anato-
misch-Bacteriologisch
Laboratorium"
IV. „Poliklinieken”
V. „Röntgenafdelingen”
VI. „Rouwkamer”
Art. VII. „Ruimten verhuurd
aan derden”
Art. VIII. „Diversen”
X. „Prijsverschillen”
Minder bracht op
Art. IX. „Bijzondere baten” rond 54.650,
1.202.250,—
ADMINISTRATIEF OVERZICHT.
De Gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 14 fe
bruari 1955 besloten de verpleegtarieven van de Ge
meenteziekenhuizen te verhogen met ƒ1,65 per ver-
pleegdag. Deze verhoging ging voor de zelfbetalende pa
tiënten in op 15 februari 1955 en voor de patiënten die
voor rekening van het Rijk, de Provincie, de Gemeente,
de Rijksverzekeringsbank, de Raad van Arbeid of de
Algemene Ziekenfondsen werden verpleegd op 1 janu
ari 1955. In 1955 kwamen verder geen wijzigingen in de
verpleegtarieven voor.
Het jaar 1955 kenmerkte zich door een voortdurend
hoog aantal verpleegdagen, waardoor het zeer hoge
cijfer van 306 283 verpleegdagen werd bereikt, hetgeen
18 521 verpleegdagen meer zijn dan over het jaar 1954
werden behaald.
In het verliessaldo zijn enkele posten begrepen, waar
van het discutabel is of zij gerekend kunnen worden tot
„kosten van het ziekenhuis in engere zin”. Het betreft
hier het nadelig saldo op:
eerste hulpverlening57.364,
maatschappelijk werk inclusief buiten
dienstwerk diëtisten37.343,
Zowel de eerste hulpverlening als het maatschappelijk
werk zijn taken, welke als dienstverlening aan de bur
gerij in het algemeen en aan de patiënten in het bijzon
der door de gemeenteziekenhuizen behoren te worden
verricht.
In het voorwoord van het verslag over het jaar 1954
is uitvoerig ingegaan op de moeilijkheden welke de ad
ministratie ondervindt bij een verantwoorde verbijzon
dering der lasten en de toerekening van de baten. Deze
moeilijkheden zijn in 1955 onverminderd blijven voort
bestaan. Het grote aantal patiënten en de intensivering
van de medische werkzaamheden - waarvoor in ver
schillende gevallen niet voldoende personeel beschik
baar was - brachten mede dat in de verplegingsdienst
en op de verschillende medische afdelingen en labora
toria onder hoge druk moest worden gewerkt. Het re
gistreren van gegevens ten behoeve van de administra
tie, hetwelk in feite steeds door ambtenaren zonder ad
ministratieve opleiding-of-belangstelling moet geschie
den, laat onder dergelijke omstandigheden begrijpe
lijkerwijze vaak te wensen over.
Het aantrekken van specialisten en super-specialisten
brengt mede, dat in de gemeenteziekenhuizen vaak
nieuwe methoden voor onderzoek en behandeling wor
den toegepast, waarvoor door de Algemene Zieken
fondsen nog geen vergoeding wordt gegeven. Deze ver
goeding wordt nl. pas vastgesteld wanneer een bepaalde
methode het experimentele stadium gepasseerd is en in
voldoende mate wordt toegepast om een landelijk ta
rief hiervoor te kunnen vaststellen. Hiermede zijn even
wel vaak enige jaren gemoeid, gedurende welke tijd de
gemeenteziekenhuizen voortgaan de kwalitatief ver
beterde diensten ook ten behoeve van poliklinische
ziekenfondspatiënten te verlenen, zonder dat hiervoor
VERSLAG GEMEENTEZIEKENHUIZEN
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99