16 38.300,— Art. 19 75.400,— 10.200,— 69.100,— 900,— Art. Art. Art. Art. Art. Art. 50,— 27.900,— 2.250 1.256.900,— enige vergoeding wordt gegeven. Dit geldt speciaal voor de afdeling patho-fysiologie en de fysische afde ling. Op deze laatste afdeling neemt het onderzoek en de behandeling met radio-actieve isotopen een steeds belangrijker plaats in, doch de ziekenfondsraad heeft hiervoor nog geen landelijk tarief vastgesteld. Omdat de gemeenteziekenhuizen verschillende nieuwe metho den in vrij omvangrijke mate toepassen en over goede kostprijsberekeningen voor deze verrichtingen beschik ken, heeft de stichting „Het Nederlandse Ziekenhuis wezen” de administrateur der Gemeente-ziekenhuizen verzocht in een aantal commissies zitting te willen nemen, om te zamen met vertegenwoordigers van de ziekenfondsorganisaties te trachten tot vaststelling van landelijke tarieven te komen o.a. voor hartcatheteri- satie, isotopenonderzoek en Röntgenbestraling. Het staat echter vast dat door de toepassing van deze me thodieken door de gemeenteziekenhuizen veel „aan loopkosten” worden gemaakt, welke nimmer in een ta rief vergoeding zullen vinden. De behandeling van patiënten is in toenemende mate een zaak van „teamwork” van specialisten geworden, waardoor - kostprijstechnisch gezien - de grenzen tus sen de verschillende specialismen steeds moeilijker te trekken zijnhet komt thans vaak voor dat een patiënt door 5 tot 8 verschillende specialisten wordt behandeld, waardoor het vrijwel uitgesloten is tot een verantwoor de splitsing van de kosten te komen. Mede op grond van de hier genoemde factoren dienen de in dit verslag gegeven kostenoverzichten der ver schillende onderdelen met grote omzichtigheid te wor den gehanteerd. De kosten dienen meer als een indi catie dan als een exact gegeven te worden beschouwd. Het nadelig saldo over 1955 bedroeg 1.882.499,08 of ƒ70.510,16 minder dan over 1954 en 128.172,92 minder dan de gewijzigde begroting voor het jaar 1955. De baten over 1955 waren rond 1.202.250,hoger dan die over 1954. Meer brachten op I. „Verpleging” rond 1.032.800, II. „Operatiekamers” III. „Pathologisch-Anato- misch-Bacteriologisch Laboratorium" IV. „Poliklinieken” V. „Röntgenafdelingen” VI. „Rouwkamer” Art. VII. „Ruimten verhuurd aan derden” Art. VIII. „Diversen” X. „Prijsverschillen” Minder bracht op Art. IX. „Bijzondere baten” rond 54.650, 1.202.250,— ADMINISTRATIEF OVERZICHT. De Gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 14 fe bruari 1955 besloten de verpleegtarieven van de Ge meenteziekenhuizen te verhogen met ƒ1,65 per ver- pleegdag. Deze verhoging ging voor de zelfbetalende pa tiënten in op 15 februari 1955 en voor de patiënten die voor rekening van het Rijk, de Provincie, de Gemeente, de Rijksverzekeringsbank, de Raad van Arbeid of de Algemene Ziekenfondsen werden verpleegd op 1 janu ari 1955. In 1955 kwamen verder geen wijzigingen in de verpleegtarieven voor. Het jaar 1955 kenmerkte zich door een voortdurend hoog aantal verpleegdagen, waardoor het zeer hoge cijfer van 306 283 verpleegdagen werd bereikt, hetgeen 18 521 verpleegdagen meer zijn dan over het jaar 1954 werden behaald. In het verliessaldo zijn enkele posten begrepen, waar van het discutabel is of zij gerekend kunnen worden tot „kosten van het ziekenhuis in engere zin”. Het betreft hier het nadelig saldo op: eerste hulpverlening57.364, maatschappelijk werk inclusief buiten dienstwerk diëtisten37.343, Zowel de eerste hulpverlening als het maatschappelijk werk zijn taken, welke als dienstverlening aan de bur gerij in het algemeen en aan de patiënten in het bijzon der door de gemeenteziekenhuizen behoren te worden verricht. In het voorwoord van het verslag over het jaar 1954 is uitvoerig ingegaan op de moeilijkheden welke de ad ministratie ondervindt bij een verantwoorde verbijzon dering der lasten en de toerekening van de baten. Deze moeilijkheden zijn in 1955 onverminderd blijven voort bestaan. Het grote aantal patiënten en de intensivering van de medische werkzaamheden - waarvoor in ver schillende gevallen niet voldoende personeel beschik baar was - brachten mede dat in de verplegingsdienst en op de verschillende medische afdelingen en labora toria onder hoge druk moest worden gewerkt. Het re gistreren van gegevens ten behoeve van de administra tie, hetwelk in feite steeds door ambtenaren zonder ad ministratieve opleiding-of-belangstelling moet geschie den, laat onder dergelijke omstandigheden begrijpe lijkerwijze vaak te wensen over. Het aantrekken van specialisten en super-specialisten brengt mede, dat in de gemeenteziekenhuizen vaak nieuwe methoden voor onderzoek en behandeling wor den toegepast, waarvoor door de Algemene Zieken fondsen nog geen vergoeding wordt gegeven. Deze ver goeding wordt nl. pas vastgesteld wanneer een bepaalde methode het experimentele stadium gepasseerd is en in voldoende mate wordt toegepast om een landelijk ta rief hiervoor te kunnen vaststellen. Hiermede zijn even wel vaak enige jaren gemoeid, gedurende welke tijd de gemeenteziekenhuizen voortgaan de kwalitatief ver beterde diensten ook ten behoeve van poliklinische ziekenfondspatiënten te verlenen, zonder dat hiervoor VERSLAG GEMEENTEZIEKENHUIZEN 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1955 | | pagina 273