28
17
VERSLAG GEMEENTEWERKEN
C. TOELICHTING OP DE INDIRECTE KOSTEN (bijlage 4).
de werkelijke indirecte
Dit de begrote en werkelijke indirecte kosten kan onderstaand overzicht worden samengesteld.
Begroting.
Uitkomst.
Verschil.
D.
Totaal
6.557.000,—
8.514.291,50
D. ƒ1.957.291,50
doorberekende
Verschil
Werkelijke kosten.
nadelig.
voordelig.
122.311,69
8.514.291,50
8.646.548,31
122.311,69
Totaal
311.762,67
Voordelig saldo van de bedrijfsrekening
30.876,98
j
ƒ2.717.203,66
De uitkomst is dus in totaal rond 1.957.000,hoger dan
de begroting, hetgeen als volgt kan worden toegelicht.
I. Sociale lasten
II. Kapitaalslasten
lil. Onderhoudskosten
IV. Afdelingskosten
V. Exploitatie- en fabricagekosten c.a.
I. Sociale lasten
II. Kapitaalslasten
III. Onderhoudskosten
IV. Afdelingskosten
V. Exploitatie- en fabricagekosten c.a.
b. Vergelijking tussen de
indirecte kosten.
Aan de hand van bijlage 4 kan met betrekking tot deze ver
gelijking de volgende samenvatting worden opgesteld.
Doorberekend in
de werken c.a.
83.445,86
106.005,12
97.243,55
33.261’11
124.063,84
317.203,66
109.325,33
52.234,63
739.403,81
739.124,07
VI. Bijzondere baten
VII. Bijzondere lasten
a. extra afschrijving
b. overige bijzondere lasten
476.325,33
292.234,63
3.439.403,81
1.589.124,07
2.594.891,97
573.568,88
292.234,63
3.472.664,92
1.713.187,91
2.400.000,—
367.000,—
240.000,—
2.700.000,—
850.000
IV. Afdelingskosten.
De overschrijding hiervan bedraagt rond 739.000,Voor
een belangrijk deel is deze overschrijding veroorzaakt door de
toeneming van de post „algemene salarissen en lonen” met rond
434.000,welke enerzijds een gevolg is van de salarisverho
gingen sinds het tijdstip van opstellen van de begroting, ander
zijds van een wijziging in de administratieve verantwoording van
een salarisbedrag van rond 344.000,Deze salarissen be
treffen nl. de ambtenaren van de afdeling Waterbouwkunde-
Straatwerken, welke tot 1955 rechtstreeks werden verantwoord
ten laste van het desbetreffende krediet maar met ingang van
1955, ter wille van een administratieve vereenvoudiging, op
„afdelingskosten” worden verantwoord en via een opslagper
centage op de overige kosten ten laste van het krediet voor straat
werken worden gebracht. Overigens zijn de posten „vervoers
kosten”, „bureaukosten”, „gereedschappen enz.”, en „huisves
tingskosten” in totaal met rond 285.000,of wel ruim 35
gestegen.
II. Kapitaalslasten.
De overschrijding op dit onderdeel bedraagt rond ƒ109.000,
welke voor een belangrijk deel is veroorzaakt door de reeds
eerder genoemde extra afschrijving ad rond 79.000,Dit
bedrag is een onderdeel van de kosten van de voorzieningen welke
wel verband houden met de bouw van een nieuw gebouwen
complex voor de dienst, maar niet gerekend kunnen worden te
behoren tot de bouwkosten en om die reden in enkele jaren extra
zullen worden afgeschreven.
I. Sociale lasten.
De overschrijding bedraagt rond ƒ317.000,of wel ruim 13
De uitbetaling van salarissen en lonen tot een rond 14 hoger
bedrag dan daarvoor is begroot, geeft voor deze overschrijding
een voldoende verklaring.
V. Exploitatie- en fabricagekosten c.a.
De omzet op alle exploitatie- en fabricagerekeningen is hoger
geweest dan indertijd is begroot.
Het meest opvallend is de stijging op het onderdeel „eigen
vervoer” van 70.000,tot 400.000,Dit is voornamelijk
een gevolg van een wijziging in de verantwoording van het vracht
vervoer door derden, dat thans ter wille van de uniformiteit via
de exploitatierekening ten laste van de diverse werken is ver
antwoord.
342.639,65
311.762,67
III. Onderhoudskosten.
Op dit onderdeel bedraagt de overschrijding rond 52.000,
Op de onderdelen „gereedschappen en hulpmaterieel” en
„auto’s, motoren, enz." is onderscheidenlijk 30.000,en
13.000,meer verwerkt dan is begroot.
werkelijke en
a. Vergelijking tussen de begrote en
kosten.
2.717.203,66
476.325,33
292.234,63
3.439.403,81
1.589.124,07
254.568,50
88.071,15