28 17 VERSLAG GEMEENTEWERKEN C. TOELICHTING OP DE INDIRECTE KOSTEN (bijlage 4). de werkelijke indirecte Dit de begrote en werkelijke indirecte kosten kan onderstaand overzicht worden samengesteld. Begroting. Uitkomst. Verschil. D. Totaal 6.557.000,— 8.514.291,50 D. ƒ1.957.291,50 doorberekende Verschil Werkelijke kosten. nadelig. voordelig. 122.311,69 8.514.291,50 8.646.548,31 122.311,69 Totaal 311.762,67 Voordelig saldo van de bedrijfsrekening 30.876,98 j ƒ2.717.203,66 De uitkomst is dus in totaal rond 1.957.000,hoger dan de begroting, hetgeen als volgt kan worden toegelicht. I. Sociale lasten II. Kapitaalslasten lil. Onderhoudskosten IV. Afdelingskosten V. Exploitatie- en fabricagekosten c.a. I. Sociale lasten II. Kapitaalslasten III. Onderhoudskosten IV. Afdelingskosten V. Exploitatie- en fabricagekosten c.a. b. Vergelijking tussen de indirecte kosten. Aan de hand van bijlage 4 kan met betrekking tot deze ver gelijking de volgende samenvatting worden opgesteld. Doorberekend in de werken c.a. 83.445,86 106.005,12 97.243,55 33.261’11 124.063,84 317.203,66 109.325,33 52.234,63 739.403,81 739.124,07 VI. Bijzondere baten VII. Bijzondere lasten a. extra afschrijving b. overige bijzondere lasten 476.325,33 292.234,63 3.439.403,81 1.589.124,07 2.594.891,97 573.568,88 292.234,63 3.472.664,92 1.713.187,91 2.400.000,— 367.000,— 240.000,— 2.700.000,— 850.000 IV. Afdelingskosten. De overschrijding hiervan bedraagt rond 739.000,Voor een belangrijk deel is deze overschrijding veroorzaakt door de toeneming van de post „algemene salarissen en lonen” met rond 434.000,welke enerzijds een gevolg is van de salarisverho gingen sinds het tijdstip van opstellen van de begroting, ander zijds van een wijziging in de administratieve verantwoording van een salarisbedrag van rond 344.000,Deze salarissen be treffen nl. de ambtenaren van de afdeling Waterbouwkunde- Straatwerken, welke tot 1955 rechtstreeks werden verantwoord ten laste van het desbetreffende krediet maar met ingang van 1955, ter wille van een administratieve vereenvoudiging, op „afdelingskosten” worden verantwoord en via een opslagper centage op de overige kosten ten laste van het krediet voor straat werken worden gebracht. Overigens zijn de posten „vervoers kosten”, „bureaukosten”, „gereedschappen enz.”, en „huisves tingskosten” in totaal met rond 285.000,of wel ruim 35 gestegen. II. Kapitaalslasten. De overschrijding op dit onderdeel bedraagt rond ƒ109.000, welke voor een belangrijk deel is veroorzaakt door de reeds eerder genoemde extra afschrijving ad rond 79.000,Dit bedrag is een onderdeel van de kosten van de voorzieningen welke wel verband houden met de bouw van een nieuw gebouwen complex voor de dienst, maar niet gerekend kunnen worden te behoren tot de bouwkosten en om die reden in enkele jaren extra zullen worden afgeschreven. I. Sociale lasten. De overschrijding bedraagt rond ƒ317.000,of wel ruim 13 De uitbetaling van salarissen en lonen tot een rond 14 hoger bedrag dan daarvoor is begroot, geeft voor deze overschrijding een voldoende verklaring. V. Exploitatie- en fabricagekosten c.a. De omzet op alle exploitatie- en fabricagerekeningen is hoger geweest dan indertijd is begroot. Het meest opvallend is de stijging op het onderdeel „eigen vervoer” van 70.000,tot 400.000,Dit is voornamelijk een gevolg van een wijziging in de verantwoording van het vracht vervoer door derden, dat thans ter wille van de uniformiteit via de exploitatierekening ten laste van de diverse werken is ver antwoord. 342.639,65 311.762,67 III. Onderhoudskosten. Op dit onderdeel bedraagt de overschrijding rond 52.000, Op de onderdelen „gereedschappen en hulpmaterieel” en „auto’s, motoren, enz." is onderscheidenlijk 30.000,en 13.000,meer verwerkt dan is begroot. werkelijke en a. Vergelijking tussen de begrote en kosten. 2.717.203,66 476.325,33 292.234,63 3.439.403,81 1.589.124,07 254.568,50 88.071,15

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1955 | | pagina 443