Mijne Heren,
ALGEMENE TOESTAND.
5
f
6.26 i
Uit de laatste kolom van deze tabel blijkt, dat
de gemiddelde bezetting op de tram- en bus
lijnen is toegenomen.
Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilometer
voor de stadslijnen over de jaren sinds de op-
richting van het Gemengd Bedrijf.
Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht
van de toe- of afneming der totale ontvangsten
in de beide semesters van het jaar 1955, verge
leken met die van het jaar 1954.
Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over
de toestand en de verrichtingen onzer vennoot
schap over het jaar 1955, zijnde het 29e boekjaar,
zomede de balans en de verlies- en winstreke
ning, afgesloten per 31 december 1955, ter goed
keuring aan te bieden.
Het in ons vorige verslag vermelde herstel van
het reizigersvervoer na de teruggang, als gevolg
van de tariefsverhoging van 1 april 1953, kon
ook in dit jaar worden geconstateerd. Het aantal
vervoerde reizigers is nh, in vergelijking met
1954, wederom toegenomen en wel met rond 6
hiermede is dit gestegen boven het aantal reizi
gers over 1952, zijnde het laatste jaar vóór de
tariefsverhoging. De reizigersopbrengsten na
men toe met 5,2 derhalve met 0,8 minder
dan het aantal reizigers, hetgeen een gevolg is
van de omstandigheid, dat een verschuiving
heeft plaats gehad van de rittenkaarten naar het
gebruik van de enkele reiscoupon met overstap-
bevoegdheid en de andere gereduceerde tarie
ven. Aangezien de ontvangsten uit diversen, zo
als reclame, extra diensten, enz. eveneens zijn
vermeerderd, bedraagt de toename der totale ont
vangsten 5.3 In het algemeen kan worden
vastgesteld, dat de ontwikkeling van het ver
voer in het afgelopen boekjaar bevredigend is
geweest.
Behoudens een inmiddels weder opgeheven
buslijn in de gemeente Rijswijk en een tijdelijke
pendellijn van het eindpunt van lijn 15 aan de
Zuiderparklaan naar de Dedemsvaartweg, wer
den in de bestaande tram- en busverbindingen
geen belangrijke wijzigingen aangebracht. Per
31 december werden geëxploiteerd de intercom
munale tramlijnen, 14 stadstramlijnen en 14 auto
buslijnen, waaronder begrepen de verbinding
metKijkduin en die met het vliegveldYpenburg,
alsmede vorenbedoelde pendellijn.
Het aantal gereden buskm is met 3,7 toege
nomen, hoofdzakelijk door de exploitatie van de
buslijn in Rijswijk en de pendellijn, alsmede de
doortrekking van en frequentieverbetering op
enkele buslijnen. Het aantal gereden tramkm is
met 0,1 afgenomen door een geringe frequen-
tievermindering op enkele tramlijnen buiten de
spitsuren. Het aantal tram- en buskm tezamen
bedroeg 25.938.000, zijnde 261.000 of 1 meer
dan vorig jaar.
De totale exploitatiekosten zijn 11,3 hoger
dan vorig jaar, in hoofdzaak als gevolg van stij
ging der lonen en sociale lasten.
Aan het einde van het verslag zijn de gebrui
kelijke grafieken opgenomen, waaraan is toege
voegd een figuur 4, aangevende de totale ont
vangsten, vervoerde reizigers en afgelegde wa
gen km over de jaren 1927 t/m 1955.
Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per
jaar afgelegde wagenkilometers over de 29 jaren
van het bestaan onzer vennootschap.
Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde
wagenkilometer over de jaren 1939 en 1945 t/m
1955 is in onderstaande tabel aangegeven.
1953
1943
1939
1945
1949
1950
1952
1951
1955
1954
12.48
le halfjaar.
2e halfjaar.
Totaal.
f 502.000
f 386.000
4,4%)
zamen
n
Stadstram lijnen
Antobuslijnen
Lijn Den HaagDelft
Den HaagLeiden
11,51
5.80
474.000
362.000
54.000
2.000
4,86
4.98
4.39
2.92
5,-%)
5.1%)
1,6%)
0.6%)
5.2%)
9,3%)
6,7%)
0,2%)
6,2%)
8.07
7,97
8,07
4.84
5,02
5,46
5,36
3.43 I
5,72
6,12
6.19
3.87 i
4,88
5.27
4.46
2.86
5,17
5,47
4,62
2,92
4,95
5,44
5.20
3,30
3.24
2.99
2.87 I
2,47
6.67
7.09
4.22
4.84
5.35
4.96
3.20
5.1
7.1%)
4.-%)
0.2%)
5,3%)
f 230.000
228.000
43.000
1.000
f 244.000
134.000
11.000
3.000
10.75 I
9,22
9,08
5,72
1946 I 1947
Stadstramlijnen
Autobuslijnen
Intercom^ De)ft
munale
lijnen (Leiden
Te
f 888.000