Mijne Heren, ALGEMENE TOESTAND. 5 f 6.26 i Uit de laatste kolom van deze tabel blijkt, dat de gemiddelde bezetting op de tram- en bus lijnen is toegenomen. Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilometer voor de stadslijnen over de jaren sinds de op- richting van het Gemengd Bedrijf. Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht van de toe- of afneming der totale ontvangsten in de beide semesters van het jaar 1955, verge leken met die van het jaar 1954. Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over de toestand en de verrichtingen onzer vennoot schap over het jaar 1955, zijnde het 29e boekjaar, zomede de balans en de verlies- en winstreke ning, afgesloten per 31 december 1955, ter goed keuring aan te bieden. Het in ons vorige verslag vermelde herstel van het reizigersvervoer na de teruggang, als gevolg van de tariefsverhoging van 1 april 1953, kon ook in dit jaar worden geconstateerd. Het aantal vervoerde reizigers is nh, in vergelijking met 1954, wederom toegenomen en wel met rond 6 hiermede is dit gestegen boven het aantal reizi gers over 1952, zijnde het laatste jaar vóór de tariefsverhoging. De reizigersopbrengsten na men toe met 5,2 derhalve met 0,8 minder dan het aantal reizigers, hetgeen een gevolg is van de omstandigheid, dat een verschuiving heeft plaats gehad van de rittenkaarten naar het gebruik van de enkele reiscoupon met overstap- bevoegdheid en de andere gereduceerde tarie ven. Aangezien de ontvangsten uit diversen, zo als reclame, extra diensten, enz. eveneens zijn vermeerderd, bedraagt de toename der totale ont vangsten 5.3 In het algemeen kan worden vastgesteld, dat de ontwikkeling van het ver voer in het afgelopen boekjaar bevredigend is geweest. Behoudens een inmiddels weder opgeheven buslijn in de gemeente Rijswijk en een tijdelijke pendellijn van het eindpunt van lijn 15 aan de Zuiderparklaan naar de Dedemsvaartweg, wer den in de bestaande tram- en busverbindingen geen belangrijke wijzigingen aangebracht. Per 31 december werden geëxploiteerd de intercom munale tramlijnen, 14 stadstramlijnen en 14 auto buslijnen, waaronder begrepen de verbinding metKijkduin en die met het vliegveldYpenburg, alsmede vorenbedoelde pendellijn. Het aantal gereden buskm is met 3,7 toege nomen, hoofdzakelijk door de exploitatie van de buslijn in Rijswijk en de pendellijn, alsmede de doortrekking van en frequentieverbetering op enkele buslijnen. Het aantal gereden tramkm is met 0,1 afgenomen door een geringe frequen- tievermindering op enkele tramlijnen buiten de spitsuren. Het aantal tram- en buskm tezamen bedroeg 25.938.000, zijnde 261.000 of 1 meer dan vorig jaar. De totale exploitatiekosten zijn 11,3 hoger dan vorig jaar, in hoofdzaak als gevolg van stij ging der lonen en sociale lasten. Aan het einde van het verslag zijn de gebrui kelijke grafieken opgenomen, waaraan is toege voegd een figuur 4, aangevende de totale ont vangsten, vervoerde reizigers en afgelegde wa gen km over de jaren 1927 t/m 1955. Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde wagenkilometers over de 29 jaren van het bestaan onzer vennootschap. Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde wagenkilometer over de jaren 1939 en 1945 t/m 1955 is in onderstaande tabel aangegeven. 1953 1943 1939 1945 1949 1950 1952 1951 1955 1954 12.48 le halfjaar. 2e halfjaar. Totaal. f 502.000 f 386.000 4,4%) zamen n Stadstram lijnen Antobuslijnen Lijn Den HaagDelft Den HaagLeiden 11,51 5.80 474.000 362.000 54.000 2.000 4,86 4.98 4.39 2.92 5,-%) 5.1%) 1,6%) 0.6%) 5.2%) 9,3%) 6,7%) 0,2%) 6,2%) 8.07 7,97 8,07 4.84 5,02 5,46 5,36 3.43 I 5,72 6,12 6.19 3.87 i 4,88 5.27 4.46 2.86 5,17 5,47 4,62 2,92 4,95 5,44 5.20 3,30 3.24 2.99 2.87 I 2,47 6.67 7.09 4.22 4.84 5.35 4.96 3.20 5.1 7.1%) 4.-%) 0.2%) 5,3%) f 230.000 228.000 43.000 1.000 f 244.000 134.000 11.000 3.000 10.75 I 9,22 9,08 5,72 1946 I 1947 Stadstramlijnen Autobuslijnen Intercom^ De)ft munale lijnen (Leiden Te f 888.000

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1955 | | pagina 524