7
WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI
DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI
TATIE.
RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
In de samenstelling van de Raad van Beheer
en Directie kwam geen wijziging.
te passen aandeel in het nadelig saldo zal haar,
evenals zulks over het boekjaar 1954 is geschied,
ingevolge een met de gemeente ’s-Gravenhage
getroffen regeling, volledig door deze gemeente
worden vergoed.
Omtrent het bij de Kroon ingediende beroep
tegen de afwijzende beschikking van de Minister
van Financiën, met betrekking tot gelijkstelling
onzer vennootschap met een publiekrechtelijk
lichaam in de zin van de Wet wederopbouw
publiekrechtelijke lichamen, is nog geen beslis
sing gevallen.
Geleidelijke verbetering van de stroomtoevoer,
alsmede diverse noodzakelijke voorzieningen aan
weg, bovenleiding, gebouwen en rollend tram-
materieel vereisten wederom belangrijke uit
gaven.
De bestelling van 100 nieuwe P.C.C.-motor-
wagens naast de aanschaffing van 160 autobus
sen, de uitbreiding van de centrale werkplaats
aan de Lijsterbesstraat en van de autobusgarage
aan de Viaductweg, het vergroten van de 2e
autobusgarage aan de Telexstraat, alsmede
andere noodzakelijke voorzieningen veroorzaken,
zoals in het vorige jaarverslag reeds werd mede
gedeeld, een zeer belangrijke kapitaalbehoefte
Ter verdere voorziening hierin werd in dit ver
slagjaar een onderhandse geldlening aangegaan
tot een bedrag van f 1.500.000,terwijl de
overige middelen in de loop van 1956 worden
aangetrokken.
De in het vorige jaarverslag uitgesproken ver
wachtingen, zowel met betrekking tot een voort
gaande stijging der ontvangsten als ten aanzien
van een de stijging der ontvangsten overtreffen
de toeneming der exploitatiekosten en vaste las
ten, zijn bewaarheid geworden; ondanks enkele
bijzondere baten, bedraagt het verlies over dit
boekjaar ruim f 621.000,meer dan over 1954.
De ontvangsten over de eerste maanden van
1956 waren, mede beïnvloed door de slechte
weersgesteldheid, uitermate gunstig en vertonen
ook overigens nog steeds een stijgende tendens.
Evenwel zullen tal van verbeteringen der ar
beidsvoorwaarden de exploitatiekosten wederom
zeer belangrijk doen stijgen, terwijl ook de vaste
lasten aanmerkelijk toenemen. Aangezien de met
het nieuw bestelde tram- en autobusmaterieel
beoogde besparingen op de exploitatiekosten, als
gevolg van vertragingen in de aflevering van
dit materieel en in verband met moeilijkheden
bij de aanwerving van autobuschauffeurs, voor
alsnog niet te verwezenlijken zijn, zal voor het
boekjaar 1956 wederom rekening dienen te wor
den gehouden met een sterke toeneming van het
verlies.
Hieronder volgt een overzicht van de voor
naamste wijzigingen, die in de loop van het ver
slagjaar zijn aangebracht.
Lijn 3. De in de oorlogsjaren op last van de be-
zettingsautoriteiten gesloopte sporen op de
Kwartellaan zijn weder aangelegd, alsmede
de bovenleiding op de Goudsbloemlaan en
Kwartellaan, zodat deze lijn haar vooroor
logse route heeft herkregen. De rails in de
Gravenstraat zijn door nieuwe vervangen,
waarbij tevens de betonfundering werd her
steld.
Lijn i. In de Waldorpstraat zijn de sporen door
nieuwe vervangen i.v.m. een profielswijziging
en het aanbrengen van een keibestrating op
een gewalste fundering. In verband met een
profielswijziging en asfaltering zijn op het
Hiidebrandplein de sporen verlegd en gedeel
telijk door nieuwe vervangen, alsmede van
een betonfundering voorzien.
Lijn 7. Op de Laan van Nieuw Oost Indië is de
enkelvoudige ophanging van de bovenleiding
in een meervoudige ophanging gewijzigd.
Lijm 10. In verband met een profielswijziging
van de Loosduinseweg/Lijnbaan is de beton
fundering onder de sporen gedeeltelijk ver
lengd.
Lijn 11. Bij een vervanging van de bogen op de
van Boetzelaerlaan ter hoogte van de Willem
de Zwijgerlaan is de oude kruising (met lijn
10) tegelijkertijd verwijderd. Een verbindings-
wissel in V 3 spoor en een inrijwissel in V 3
spoor (naar de locomotievenloods) zijn ver
vangen door wissels in NP 42, waarbij de aan
sluitende sporen eveneens in NP 42 werden
uitgevoerd.
Op verschillende plaatsen van het net werden
de navolgende materialen vervangen:
3.94S m rails
41 tongstukken
11 puntstukken.
Lijn den HaagRijswijkVoorburgDelft. Op
het Spui nabij de Turfmarkt is een enkelvou
dige kruising vervangen.
De navolgende lengten boograils werden ver
vangen:
95 m vanuit viaduct naar de oprit Hoornbrug;
126 m op de Nieuwe Plantage te Delft;
253 m op de Broekmolenweg, richting
den Haag;
96 m op de Laan van Middenburg-Westeinde.
vervangingen in het
I. Technische wijzigingen en
tramwegnet.
a. STADSNET.
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.