7 WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI TATIE. RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE. In de samenstelling van de Raad van Beheer en Directie kwam geen wijziging. te passen aandeel in het nadelig saldo zal haar, evenals zulks over het boekjaar 1954 is geschied, ingevolge een met de gemeente ’s-Gravenhage getroffen regeling, volledig door deze gemeente worden vergoed. Omtrent het bij de Kroon ingediende beroep tegen de afwijzende beschikking van de Minister van Financiën, met betrekking tot gelijkstelling onzer vennootschap met een publiekrechtelijk lichaam in de zin van de Wet wederopbouw publiekrechtelijke lichamen, is nog geen beslis sing gevallen. Geleidelijke verbetering van de stroomtoevoer, alsmede diverse noodzakelijke voorzieningen aan weg, bovenleiding, gebouwen en rollend tram- materieel vereisten wederom belangrijke uit gaven. De bestelling van 100 nieuwe P.C.C.-motor- wagens naast de aanschaffing van 160 autobus sen, de uitbreiding van de centrale werkplaats aan de Lijsterbesstraat en van de autobusgarage aan de Viaductweg, het vergroten van de 2e autobusgarage aan de Telexstraat, alsmede andere noodzakelijke voorzieningen veroorzaken, zoals in het vorige jaarverslag reeds werd mede gedeeld, een zeer belangrijke kapitaalbehoefte Ter verdere voorziening hierin werd in dit ver slagjaar een onderhandse geldlening aangegaan tot een bedrag van f 1.500.000,terwijl de overige middelen in de loop van 1956 worden aangetrokken. De in het vorige jaarverslag uitgesproken ver wachtingen, zowel met betrekking tot een voort gaande stijging der ontvangsten als ten aanzien van een de stijging der ontvangsten overtreffen de toeneming der exploitatiekosten en vaste las ten, zijn bewaarheid geworden; ondanks enkele bijzondere baten, bedraagt het verlies over dit boekjaar ruim f 621.000,meer dan over 1954. De ontvangsten over de eerste maanden van 1956 waren, mede beïnvloed door de slechte weersgesteldheid, uitermate gunstig en vertonen ook overigens nog steeds een stijgende tendens. Evenwel zullen tal van verbeteringen der ar beidsvoorwaarden de exploitatiekosten wederom zeer belangrijk doen stijgen, terwijl ook de vaste lasten aanmerkelijk toenemen. Aangezien de met het nieuw bestelde tram- en autobusmaterieel beoogde besparingen op de exploitatiekosten, als gevolg van vertragingen in de aflevering van dit materieel en in verband met moeilijkheden bij de aanwerving van autobuschauffeurs, voor alsnog niet te verwezenlijken zijn, zal voor het boekjaar 1956 wederom rekening dienen te wor den gehouden met een sterke toeneming van het verlies. Hieronder volgt een overzicht van de voor naamste wijzigingen, die in de loop van het ver slagjaar zijn aangebracht. Lijn 3. De in de oorlogsjaren op last van de be- zettingsautoriteiten gesloopte sporen op de Kwartellaan zijn weder aangelegd, alsmede de bovenleiding op de Goudsbloemlaan en Kwartellaan, zodat deze lijn haar vooroor logse route heeft herkregen. De rails in de Gravenstraat zijn door nieuwe vervangen, waarbij tevens de betonfundering werd her steld. Lijn i. In de Waldorpstraat zijn de sporen door nieuwe vervangen i.v.m. een profielswijziging en het aanbrengen van een keibestrating op een gewalste fundering. In verband met een profielswijziging en asfaltering zijn op het Hiidebrandplein de sporen verlegd en gedeel telijk door nieuwe vervangen, alsmede van een betonfundering voorzien. Lijn 7. Op de Laan van Nieuw Oost Indië is de enkelvoudige ophanging van de bovenleiding in een meervoudige ophanging gewijzigd. Lijm 10. In verband met een profielswijziging van de Loosduinseweg/Lijnbaan is de beton fundering onder de sporen gedeeltelijk ver lengd. Lijn 11. Bij een vervanging van de bogen op de van Boetzelaerlaan ter hoogte van de Willem de Zwijgerlaan is de oude kruising (met lijn 10) tegelijkertijd verwijderd. Een verbindings- wissel in V 3 spoor en een inrijwissel in V 3 spoor (naar de locomotievenloods) zijn ver vangen door wissels in NP 42, waarbij de aan sluitende sporen eveneens in NP 42 werden uitgevoerd. Op verschillende plaatsen van het net werden de navolgende materialen vervangen: 3.94S m rails 41 tongstukken 11 puntstukken. Lijn den HaagRijswijkVoorburgDelft. Op het Spui nabij de Turfmarkt is een enkelvou dige kruising vervangen. De navolgende lengten boograils werden ver vangen: 95 m vanuit viaduct naar de oprit Hoornbrug; 126 m op de Nieuwe Plantage te Delft; 253 m op de Broekmolenweg, richting den Haag; 96 m op de Laan van Middenburg-Westeinde. vervangingen in het I. Technische wijzigingen en tramwegnet. a. STADSNET. b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1955 | | pagina 526