I
1
2
1
8
motorwagens
gesl. aanhgw.
open aanhgw.
motorwagens
gesl. aanhgw.
open aanhgw.
32
38
229
15
45
40
27
2
15
2
2
1
I
I
Op het remiseterrein ’s-Gravenmade werden
5 tongstukken en 1 puntstuk, op de Delftweg
nabij de verffabriek 59 m rails en op de Haag-
weg nabij Laan Hofrust 1 puntstuk ver
vangen.
Voorts werd 1130 m profieldraad 80 mm’2 ver
vangen op het traject PasgeldKeineveld-
brug.
Lijn den Haag—WassenaarLeiden. Op het
remiseterrein zijn een enkelvoudige kruising
met 2 puntstukken en de daarbij behorende
85 m pasrails vervangen; voorts het kruising-
complex nabij de Blauwpoortsbrug te Leiden.
2 tong- en 3 puntstukken nabij halte Posthof
te Leiden, alsmede 406 m profieldraad 80 mm2
nabij de Kerkdam en Lage Morsehweg.
Overigens werden de navolgende lengten
boograils vervangen:
72 m op de Jozef Israëlslaan Benoorden-
houtseweg;
stellen zijn in nauwe samenwerking tussen
ingenieurs van de fabriek en onze technische
dienst zorgvuldig uitgevoerd. In november zijn
deze proefnemingen beëindigd en werden 2 proef-
draaistellen onder motorwagen no. 1016 aange
bracht en in dienst gesteld. De resultaten moeten
nog worden afgewacht. Inmiddels zijn de door
de fabriek getroffen maatregelen zover gevor
derd, dat naar verwachting in september 1956
met de aflevering der wagens zal worden be
gonnen.
Op 31 december bestond het wagenpark uit:
184
147
27
2
13
2
1
1
J 214 aanhgw.
elektrische locomotieven
pekelwagens
oude mw. voor spec, doeleinden
railreinigingswagens
railslijpwagens
lorries
onkruid verdelgingswagen.
Van dit wagenpark waren op 31 december voor
de dienst beschikbaar:
201 aanhgw.
elektrische locomotieven
pekelwagens
railreinigingswagens
railslijpwagen
lorries
onkruidverdelgings wagen.
In- en uitwendig zijn geschilderd:
17 stadsmotorwagens
8 stadsaanhangwagens
4 motorwagens van de intercommunale lijnen
1 aanhangwagen van de intercommunale lijnen.
Uitwendig geheel en inwendig gedeeltelijk zijn
geschilderd
32 stadsmotorwagens
7 stadsaanhangwagens
5 motorwagens van de intercommunale lijnen
10 aanhangwagens van de intercommunale
lijnen.
Inwendig geheel en uitwendig gedeeltelijk zijn
geschilderd:
13 stadspekel wagens
2 pekelwagens van de intercommunale lijnen.
Gedeeltelijk en bijgeschilderd zijn:
11 stadsmotorwagens
25 stadsaanhangwagens
5 motorwagens van de intercommunale lijnen.
4 aanhangwagens van de intercommunale
lijnen.
144 m nabij halte de Kieviet.
In het onderstation „Oost” aan de Schenkkade
zijn de 2 bestaande oude olieschakelaars door
nieuwe G.E.C. olieschakelaars vervangen.
Een gelijkstroomkabel werd gelegd vanuit het
onderstation Dibbetsstraat naar het Hildebrand-
plein t.b.v. de verbetering van de stroomspan
ning van lijn 4.
Van de Blauwpoortsbrug te Leiden is de rail-
constructie met onderliggende draagconstructie
van het spoor, richting station, vernieuwd.
Op het Plein werden de nog aanwezige rails en
in de Lange Houtstraat 136 m rails gesloopt.
Op lijn 11 nabij de Delftselaan zijn twee uit-
stapplaatsen gemaakt.
Van motorwagen no. 66 van de buitenlijnen
werd de oude elektrische installatie geheel ver
nieuwd en de wagenkast grondig nagezien; twee
Oerlikon controllers werden aangebracht.
Van het stadsmaterieel zijn wegens onbruik
baarheid de motorwagens 81 en 95, alsmede de
aanhangwagens 702 t/m 709 afgeschreven. Deze
wagens, alsmede de reeds eerder af geschreven
motorwagens nos. 51, 78, 172, 173, 175, 177, 181,
184, 283 en 288 zijn voor sloop verkocht.
De reeds in het vorige verslag vermelde op
dracht voor de levering van 30 vier-assige mo
torwagens type P.C.C. werd in dit jaar uitge
breid tot een levering van 100 stuks. Alle wagens
zullen worden voorzien van omroepinstallaties.
Teneinde de rijkwaliteiten van deze wagens zo
goed mogelijk te doen zijn, werden met 4 door de
fabriek ter beschikking gestelde proefdraaistel-
len, gedurende ca. 4 maanden zeer uitgebreide
proeven genomen. De proeven met deze draai-
2
Interc.
lijnen
Totaal
187
27
2
1
2
2
2
1
Interc.
lijnen
Totaal
186
174
1
van het rollend
Stads
lijnen
1
2
Stads
ij nen
154
136
27
2
13
2
1
1
1
c. DIVERSEN.
II. Wijzigingen en uitbreidingen
materieel.
a. TRAMWEGMATERIEEL.