HOOFDSTUK XII.
49
Autobusdienstonderneming N.V. Citosa, hoofdkan
toor: Parklaan 2 te Boskoop.
Op de autobuslijn ’s-Gravenhage-Boskoop werden
in 1955 in totaal 724 929 passagiers vervoerd (in
1954: 696 387).
De opbrengst van het vervoer bedroeg in 1955
306.187,— tegen 257.343,— in 1954.
Op 31 december 1955 bedroeg het aantal bewaakte
parkeerterreinen 7. Het aantal autobewakers bedroeg
toen 29; 446 600 motorrijtuigen werden bij deze be
wakers in bewaring gegeven. De bruto-opbrengst
voor de Gemeente was 36.781,
N.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maat-
schappij.
Krachtens de hun door de Gemeenteraad verleende
machtiging maakten Burgemeester en Wethouders
vóór 31 december 1955 aan de N.V. Haagsche Buurt
spoorwegen het verlangen van de gemeente ’s-Gra
venhage kenbaar, dat per 31 december 1956 de N.V.
Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschappij
zal worden ontbonden.
Het aantal tram- en busreizigers van de H.T.M.
nam, in vergelijking met 1954, toe met rond 6 en
steeg hiermede boven het aantal reizigers over 1952,
zijnde het laatste jaar vóór de tariefsverhoging. In
1955 werden in totaal 113 984 398 passagiers (excl.
abonnees) vervoerd, waarvan met de stadslijnen
66 471 424, met de intercommunale lijnen 10 219 901
en met de autobusdiensten 37 293 073.
De reizigersopbrengsten namen toe met 5,2
doch door stijging van de lasten, met name de loon
kosten en sociale lasten, leverde de exploitatie over
1955 een verlies op van rond 1.873.000,
Voor verdere gegevens wordt verwezen naar het
verslag der N.V.
Op 31 december 1955 bedroeg het aantal taxi’s
205 en het aantal huurauto’s voor luxe-vervoer 118.
Het tarief voor vervoer van personen met luxe
auto’s en taxi’s werd met ingang van 15 december
1955 verhoogd. De kilometerprijs, voordien 0,30,
werd met ingang van die datum gebracht op 0,35.
De taxi-telefooncentrale, welke op 18 maart 1954
in bedrijf werd gesteld, leverde voor de ondernemers
in 1955 gunstige resultaten op en betekende voor het
publiek een verhoging van de tot heden geboden ser
vice op het gebied van het vervoer, zowel wat het
materieel als wat een snelle bediening betreft.
Het aantal motorvoertuigen in de Gemeente be
droeg per 1 augustus 1955 in totaal 35 941, nl.
Het aantal bromfietsen bedroeg op de verslagdatum
28 835.
Het aantal rijwielbewakers bedroeg op 31 decem
ber 1955: 85. Er werden 2 014 600 rijwielen in
bewaring gegeven. De bruto-opbrengst voor de
Gemeente bedroeg 31.062,60.
N.V. Westlandse Stoomtramweg-Maatschappij,
Emmastraat 98, Loosduinen.
Het interlocale personenvervoer, dat door auto
bussen wordt onderhouden, onderging in het verslag
jaar een Echte stijging. Het aantal vervoerde personen
bedroeg nl. in 1955: 5 718 000 tegen 5 680 000 in
1954.
De dienstregeling werd met ingang van 22 mei op
nieuw uitgebreid. Tevens werd een nieuwe verbinding
opgenomen, nl. van Wateringen door de nieuwe
Haagse woonwijk „Morgenstond” naar het centrum
van Den Haag (Varkenmarkt) en terug.
Het vervoer op de stadsdienst te Delft gaf in het
verslagjaar een daling te zien. Het aantal reizigers
bedroeg nl. in 1955: 555 700 tegen 586 100 in 1954.
De totale opbrengst van het reizigersvervoer
(inclusief dat op de stadsdienst te Delft) was
2.570.000,—.
De verlies- en winstrekening over 1955 vermeldde
een voordelig saldo van 283.062,82.
De Noord-Zuid-Hollandse Vervoer Maatschappij
N.V., Leidsevaart 396, Haarlem, vervoerde in 1955
op de tramlijn ’s-Gravenhage (Scheveningen)-Voor-
burg 4 515 179 reizigers; de opbrengst van het ver
voer was 623.050,
Op de tramlijn ’s-Gravenhage-Leiden-Katwijk-
Noordwijk werden in 1955 7 861 898 personen
vervoerd; de opbrengst van dat vervoer was
1.831.690,—.
Op de autobuslijn ’s-Gravenhage-Haarlem (’s-Gra-
venhage-Noordwijk-De Zilk-Haarlem en ’s-Graven-
hage-Noordwijk-Lisse-Haarlem) werden 4 626 038
reizigers vervoerd; de opbrengst was hier
1.663.399,—.
VERKEER.
19 930
309
5 524
10 178
Parkeerregeling auto’s.
Tram- en autobusdiensten.
Huurauto’s.
Aantal motorvoertuigen.
personenauto's
autobussen
vrachtauto’s
motorrijwielen (waarvan 921 motordriewielers)
Bewaking rijwielen.