39
5
centrum in hoofdzaak ligt op het terrein van het school
onderwijs, werden dergelijke verzoeken niet terzijde
gelegd, doch tot tevredenheid van de betrokkenen af
gehandeld.
E. Bibliotheek.
De afdeling methodiek werd aangevuld met metho
den voor alle richtingen van voortgezet onderwijs. In
verband hiermede diende deze bibliotheek opnieuw te
worden ingedeeld en genummerd, hetgeen uiteraard
samengewerkt, dit jaar voor het eerst ook in de u.l.o.-
sector. Hetzelfde geldt ten aanzien van de werkgroepen
„wiskunde” van de Nederlandse Onderwijzers Vereni
ging en van de Werkgemeenschap voor vernieuwing
van opvoeding en onderwijs.
BUREAU JEUGDZAKEN.
De Haagse Jeugd Actie, als stimulerend en coördi-
Het kaartsysteem met uittreksels en verwijzingen
naar artikelen op psychologisch, algemeen pedagogisch
en filosofisch gebied werd aangevuld en uitgebreid.
vernieuwing van het middelbare technische onderwijs.
Met de andere centra, vooral met dat van de Neder-
beoogden.
De gebruikelijke medewerking werd verleend aan
het kampwerk van de Stichting „R.K. Vakantiebezig-
heid Den Haag” voor de lagere schooljeugd op het
Haja-kampeerterrein „Ockenburgh”.
In 1955 werd, bij wijze van proef, op vier openbare,
vier protestant-christelijke en drie rooms-katholieke
lagere scholen de oprichting bevorderd van school-
recreatieclubs voor leerlingen van de hoogste klassen
onder leiding van de eigen leerkrachten, met het doel
de kinderen na schooltijd te binden aan arbeid van
recreatieve en vormende aard. De leiders of leidsters
van de schoolclubs mochten ten aanzien van de te kie
zen vorm van vrije-tijdsbesteding een vrij initiatief ont
wikkelen. Zo werden clubjes gevormd voor handen
arbeid, sport en spel (o.a. tafeltennis), gymnastiek,
toneel, operette en declamatie, blokfluiten, zang,
muziek, schaken, handwerken en een technische
hobbyclub. In het tijdvak januari-juli namen circa 350
kinderen deel aan dit schoolrecreatiewerk. In het na-
Centrum werden op de Gemeentelijke middelbare waardoor aan het einde van het jaar de aan 22 scholen
technische school voor werktuigbouwkunde en elek- gevormde clubs plm. 500 leden telden. De grote belang-
trotechniek enige discussie-middagen gewijd aan de stelling en animo van de kinderen en het gunstig oor
deel van de leiders en de leerkrachten over de bereikte
resultaten waren voor het Haja-bestuur aanleiding het
Gemeentebestuur te verzoeken de nodige gelden ter
ivi uc anuere centra, voorat mei uai van ue rseuer- beschikking te stellen om dit schoolrecreatiewerk een
i lann.se Onderwijzers Vereniging, werd ten nauwste definitief karakter te geven.
Het aantal bezoekers van de wetenschappelijke-,
methodiek- en tijdschriftenbibliotheek nam tijdens het
verslagjaar aanzienlijk toe.
Het centrum gaf voorlichting aan en werkte samen
met het onderwijzend personeel van een der middelbare
scholen ten einde na te gaan op welke wijze een zg.
-studieleiding” op de beste wijze kan functioneren.
Onder leiding van het hoofd van het Pedagogisch jaar werd aan de proef enige uitbreiding gegeven,
Centrum werden op de Gemeentelijke middelbare waardoor aan het einde van het jaar de aan 22 scholen
Aan verschillende leerkrachten en hoofden van lagere
scholen werden adviezen verstrekt ten aanzien van
didactische problemen en schoolinrichting. Bovendien
werd hulp verleend bij het samenstellen van didactisch nerend orgaan voor de vrije jeugdvorming, ontwikkelde
verantwoorde taken voor de leerlingen van een ver- ook in 1955 een aantal activiteiten, waarbij de school-
nieuwingsschool. Voorts kwam het meermalen voor, jeugd werd betrokken en waarvoor wederom een zeer
dat particulieren zich wendden tot het Pedagogisch bevredigende belangstelling bleek te bestaan.
Centrum met verzoek om voorlichting aangaande yele deputaties van scholen namen op 4 mei deel aan
privé-studiemogelijkheden. Hoewel de taak van het Je jaarlijkse dodenherdenking op het Binnenhof. On
der de ruim zesduizend deelnemers aan de bevrijdings-
wandeltochten op 5 mei bevonden zich eveneens vele
scholieren in groepsverband. Hun vele schoolvlaggen
boden daarbij een fleurig aspect. Verheugend was mede
de deelneming van verscheidene scholen aan de door
de Haja georganiseerde en zeer geslaagde „bevrijdings-
markt” op het Binnenhof, waarvan het batig saldo,
groot 10.000,—, ten goede kwam aan de Stichting
1940-1945.
De jeugdfilmvoorstellingen van de Haja op de feest-
voor de afdeling Administratie een extra-belasting dagen en gedurende drie weken in de zomervakantie
betekende. trokken in het bijzonder de belangstelling van de leer-
De wetenschappelijke bibliotheek werd aangevuld lingen der lagere scholen. Mede voor leerlingen van het
met een aantal nieuwe en verantwoorde werken, als- u.l.o. en het v.h.m.o. werd een aantal filmvertoningen
mede met die boeken, welke vereist zijn bij de studie gegeven, welke een eenvoudige vorming op filmgebied
voor de middelbare akten Pedagogiek.
Met de commissie voor het rooms-katholiek en het
protestants-christelijk onderwijs werd de afspraak ge
maakt, dat ook zij hun wensen kenbaar kunnen maken
ten aanzien van de aanvulling van de bibliotheek. Met
deze wensen zal zoveel mogelijk rekening worden ge
houden.
VERSLAG ONDERWIJS.
C Documentatie.
I- Samenwerking met andere pedagogische centra.
F. Bezoek aan bibliotheken.
G. Voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs.
H Middelbaar nijverheidsonderwijs.
D. Voorlichting.