39 5 centrum in hoofdzaak ligt op het terrein van het school onderwijs, werden dergelijke verzoeken niet terzijde gelegd, doch tot tevredenheid van de betrokkenen af gehandeld. E. Bibliotheek. De afdeling methodiek werd aangevuld met metho den voor alle richtingen van voortgezet onderwijs. In verband hiermede diende deze bibliotheek opnieuw te worden ingedeeld en genummerd, hetgeen uiteraard samengewerkt, dit jaar voor het eerst ook in de u.l.o.- sector. Hetzelfde geldt ten aanzien van de werkgroepen „wiskunde” van de Nederlandse Onderwijzers Vereni ging en van de Werkgemeenschap voor vernieuwing van opvoeding en onderwijs. BUREAU JEUGDZAKEN. De Haagse Jeugd Actie, als stimulerend en coördi- Het kaartsysteem met uittreksels en verwijzingen naar artikelen op psychologisch, algemeen pedagogisch en filosofisch gebied werd aangevuld en uitgebreid. vernieuwing van het middelbare technische onderwijs. Met de andere centra, vooral met dat van de Neder- beoogden. De gebruikelijke medewerking werd verleend aan het kampwerk van de Stichting „R.K. Vakantiebezig- heid Den Haag” voor de lagere schooljeugd op het Haja-kampeerterrein „Ockenburgh”. In 1955 werd, bij wijze van proef, op vier openbare, vier protestant-christelijke en drie rooms-katholieke lagere scholen de oprichting bevorderd van school- recreatieclubs voor leerlingen van de hoogste klassen onder leiding van de eigen leerkrachten, met het doel de kinderen na schooltijd te binden aan arbeid van recreatieve en vormende aard. De leiders of leidsters van de schoolclubs mochten ten aanzien van de te kie zen vorm van vrije-tijdsbesteding een vrij initiatief ont wikkelen. Zo werden clubjes gevormd voor handen arbeid, sport en spel (o.a. tafeltennis), gymnastiek, toneel, operette en declamatie, blokfluiten, zang, muziek, schaken, handwerken en een technische hobbyclub. In het tijdvak januari-juli namen circa 350 kinderen deel aan dit schoolrecreatiewerk. In het na- Centrum werden op de Gemeentelijke middelbare waardoor aan het einde van het jaar de aan 22 scholen technische school voor werktuigbouwkunde en elek- gevormde clubs plm. 500 leden telden. De grote belang- trotechniek enige discussie-middagen gewijd aan de stelling en animo van de kinderen en het gunstig oor deel van de leiders en de leerkrachten over de bereikte resultaten waren voor het Haja-bestuur aanleiding het Gemeentebestuur te verzoeken de nodige gelden ter ivi uc anuere centra, voorat mei uai van ue rseuer- beschikking te stellen om dit schoolrecreatiewerk een i lann.se Onderwijzers Vereniging, werd ten nauwste definitief karakter te geven. Het aantal bezoekers van de wetenschappelijke-, methodiek- en tijdschriftenbibliotheek nam tijdens het verslagjaar aanzienlijk toe. Het centrum gaf voorlichting aan en werkte samen met het onderwijzend personeel van een der middelbare scholen ten einde na te gaan op welke wijze een zg. -studieleiding” op de beste wijze kan functioneren. Onder leiding van het hoofd van het Pedagogisch jaar werd aan de proef enige uitbreiding gegeven, Centrum werden op de Gemeentelijke middelbare waardoor aan het einde van het jaar de aan 22 scholen Aan verschillende leerkrachten en hoofden van lagere scholen werden adviezen verstrekt ten aanzien van didactische problemen en schoolinrichting. Bovendien werd hulp verleend bij het samenstellen van didactisch nerend orgaan voor de vrije jeugdvorming, ontwikkelde verantwoorde taken voor de leerlingen van een ver- ook in 1955 een aantal activiteiten, waarbij de school- nieuwingsschool. Voorts kwam het meermalen voor, jeugd werd betrokken en waarvoor wederom een zeer dat particulieren zich wendden tot het Pedagogisch bevredigende belangstelling bleek te bestaan. Centrum met verzoek om voorlichting aangaande yele deputaties van scholen namen op 4 mei deel aan privé-studiemogelijkheden. Hoewel de taak van het Je jaarlijkse dodenherdenking op het Binnenhof. On der de ruim zesduizend deelnemers aan de bevrijdings- wandeltochten op 5 mei bevonden zich eveneens vele scholieren in groepsverband. Hun vele schoolvlaggen boden daarbij een fleurig aspect. Verheugend was mede de deelneming van verscheidene scholen aan de door de Haja georganiseerde en zeer geslaagde „bevrijdings- markt” op het Binnenhof, waarvan het batig saldo, groot 10.000,—, ten goede kwam aan de Stichting 1940-1945. De jeugdfilmvoorstellingen van de Haja op de feest- voor de afdeling Administratie een extra-belasting dagen en gedurende drie weken in de zomervakantie betekende. trokken in het bijzonder de belangstelling van de leer- De wetenschappelijke bibliotheek werd aangevuld lingen der lagere scholen. Mede voor leerlingen van het met een aantal nieuwe en verantwoorde werken, als- u.l.o. en het v.h.m.o. werd een aantal filmvertoningen mede met die boeken, welke vereist zijn bij de studie gegeven, welke een eenvoudige vorming op filmgebied voor de middelbare akten Pedagogiek. Met de commissie voor het rooms-katholiek en het protestants-christelijk onderwijs werd de afspraak ge maakt, dat ook zij hun wensen kenbaar kunnen maken ten aanzien van de aanvulling van de bibliotheek. Met deze wensen zal zoveel mogelijk rekening worden ge houden. VERSLAG ONDERWIJS. C Documentatie. I- Samenwerking met andere pedagogische centra. F. Bezoek aan bibliotheken. G. Voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs. H Middelbaar nijverheidsonderwijs. D. Voorlichting.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1955 | | pagina 630