39
1.
20
Deze leerlingen behoorden tot 30 verschillende
nationaliteiten. De integratie van de verschillende sec-
Op 31 december 1955 bedroeg het aantal leerlingen,
dat een gestadige groei vertoont, 252, verdeeld over de
verschillende secties en afdelingen als volgt:
Op 1 september 1955 vond een grote verandering
plaats door de ingebruikneming van het pand Parkweg
19, als schoolgebouw ter beschikking gesteld door de
gemeente ’s-Gravenhage. In dit gebouw werden ge
huisvest de Engelse en Franse afdeling, tot dusver
ondergebracht in het gemeentelijk schoolgebouw
Doornstraat 170 en de Amerikaanse afdeling, tot die
datum gehuisvest in lokaliteit van het Haagsch Lyceum
aan de Sophialaan. Voorts verhuisde op 1 december
1955 de Duitse afdeling van de gemeentelijke school
gebouwen Van Beuningenstraat 53 en Doornstraat 170
naar het pand Van Stolkweg 31.
Op 31 december 1955 bestond het onderwijzend per
soneel uit een (Nederlandse) directeur, 18 „full-time”
leerkrachten, w.o. 6 van Engelse, 4 van Franse, 4 van
Duitse en 4 van Nederlandse nationaliteit, alsmede 9
„part-time” leerkrachten, bestaande uit 2 van Engelse,
2 van Noordamerikaanse en 5 van Nederlandse natio
naliteit. Voorts waren aan de school verbonden een
concierge en een schoolknecht van Nederlandse natio
naliteit en een concierge van Duitse nationaliteit.
In de loop van het jaar hebben verschillende autori
teiten hun belangstelling getoond door een bezoek aan
de school of aan een harer afdelingen.
Stichting „Internationaal instituut voor sociale stu
diën”, als onderwijsinstelling voor buitenlanders,
geconcentreerd op economie, sociologie en bestuurs
wetenschappen
Op 25 november 1955 besloot de raad van bestuur
tot een belangrijke organisatorische wijziging, nl. tot
een principiële splitsing in de drie hierna genoemde
stichtingen
2. Stichting „Het Oude Hof”, gevestigd in het voor
malige paleis Noordeinde, als internationaal woon-
en congresgebouw en
3. Stichting voor internationale samenwerking der
Nederlandse universiteiten en hogescholen voor de
behartiging van internationale belangen der Neder
landse universiteiten, hogescholen en van de weten
schappelijke wereld.
ties vertoonde een langzame doch voortdurende voor
uitgang, waartoe o.a. de onderlinge uitwisseling van
docenten werd bevorderd. Voor zover de verschillende
nationale gebruiken en tradities zich niet daartegen
verzetten, vielen de schooltijden en de vakanties zoveel
mogelijk gelijktijdig. Het contact tussen de school en
de ouders kwam, waar nuttig en praktisch, via de
directeur tot stand.
De stichting „Het Oude Hof” begon reeds op 19
december d.a.v. haar zelfstandig bestaan.
VERSLAG ONDERWIJS.
Aantal kandidaten
Niet opgekomen
Geslaagd
Afgewezen
Gevolgde cursus.
M.
M.
M.
Vr.
M.
330
433
509
942
49
37
226
86
556
158
142
300
totaal
511
886
1.397
53
48
569
851
442
INTERNATIONALE SCHOOL.
INSTITUTE OF SOCIAL STUDIES.
Organisatie.
Sectie.
Totaal.
Lager
totaal
127
252
75
50
Franse
Engelse
Amerikaanse
Duitse
Jaarcursussen machineschrijven
(dagcursussen)
Jaarcursussen machineschrijven
(avondcursussen)
Korte cursussen machineschrijven
Cursussen stenografie
onderwijs,
onderwijs.
26
33
11
5
30
55
18
24
Middelbaar
onderwijs.
32
212
133
5
11
21
19
61
99
50
42
2
2
5
51
17
146
76
22
197
76
10
8
14
57
53
1
9
4
3
11
4
17
61
24
65
53
49
273
133 I
Totaal.
Tak van onderwijs.
Kleuter
onderwijs en
i 1ste leerjaar
lager
Uitslag van
de examens
176 266
Vr. Totaal.
Vr. i Totaal.
Vr. Totaal.
104 282