39
33
(get) J. H. DE BRAUW, voorzitter.
(get) J. VAN IJZEREN, secretaris.
Eveneens werd studieverlof verleend aan Dr. A.
Cohen, leraar in het Engels, die een studiereis onder
nam naar de Verenigde Staten van N. Amerika. Zijn
werk werd overgenomen door de heer G. A. Mossel,
oud-leraar aan het Lyceum Stokroosplein. In de loop
van de zomer werd de zekerheid verkregen, dat de heer
Cohen per 1 september 1955 weder beschikbaar zou
zijn.
Ter aanvulling van de lessen van Dr. J.W. Fuchs, die
gedetacheerd werd aan het Maerlant-Lyceum, werd
Mevr. C. A. van Veen-Noordegraaf benoemd tot
lijdelijk lerares in de oude talen; als tijdelijk leraar in
natuurkunde werd gecontinueerd Ir. J. C. Francken.
De vernieuwing der elektrische geleidingen werd voor
het grootste gedeelte voltooid; ook overigens toonde
het Gemeentebestuur zich bereid tot periodiek onder
houd en tot verfraaiing, waar die gewenst was.
Bijzondere vreugde gaf de mededeling van B. en W.,
dat in de nieuwe cursus een kleiner aantal leslokalen
voor het lager onderwijs in beslag zal worden genomen.
Wederinvoering van het systeem der vaklokalen voor
de docenten afzonderlijk zal daardoor mogelijk worden.
De voortzetting van de huiswerkcursusproef, waar
over in het vorig verslag gesproken werd, gaf wederom
bevrediging en wekt de verwachting, dat de instelling
in het normale systeem der school zal worden opge
nomen.
Het aantal der aanmeldingen voor de eerste klassen
bracht wederom teleurstelling; Curatoren spreken de
hoop uit, dat de voor de volgende jaren te verwachten
uitbreiding der schoolbevolking bij het v.h.m.o. zich
ook tot het Gymnasium Haganum zal uitstrekken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 27 september
1955.
Wederom gaven ijver en gedrag der leerlingen in het
algemeen reden tot tevredenheiddoor deelneming aan
het verenigingsleven en wat daarmede in verband staat
I leverden verscheidenen van hen het bewijs, dat de taak
I der school voor de meerderheid niet tot overlading
leidt.
Toch menen Curatoren ook thans te bemerken, dat
de vrij zware eisen, door enkele docenten gesteld, even
als de somtijds lage becijfering, ontmoediging kunnen
wekken.
VERSLAG ONDERWIJS.
J
Gebouw.
Leerlingen.