39
36
De Commissie van Toezicht op het Middelbaar Onderwijs
te ’s-Gravenhage,
neer op twee wijzigingen, nl. om, in aansluiting op de
derde klasse (eindonderwijs), een overgangsklasse te
vormen, welke de leerlingen voorbereidt voor de vierde
klasse H.B.S.-A of B, de Zeevaartschool en de Middel
baar technische school en voorts om de leerlingen, voor
wie het normale h.b.s.-tempo te snel blijkt, gelegenheid
te geven, de tweede klasse in langzamer tempo door te
werken. Na de uitvoerige toelichting van de heer De
Haas bleken de desbetreffende plannen de volle in
stemming van de Commissie te hebben. De Commissie
heeft B. en W. dienovereenkomstig geadviseerd.
In het verslag van de Commissie over het schooljaar
1949-1950 werd mededeling gedaan van het besluit van
de Gemeenteraad in zijn vergadering van 21 augustus
1950 om, met aanvang van het schooljaar 1950-1951,
voorlopig bij wijze van proef, aan de Gemeentelijke
Handelsdagschool met 4-jarige cursus een vervolgklasse
te verbinden ter opleiding voor de praktijkexamens
moderne talen, boekhouden en handelsrekenen, zulks
overeenkomstig het voorstel van de directeur,waarmede
de Commissie haar instemming had betuigd. Het ver
heugde de Commissie, die met belangstelling dit
experiment volgde, in de daarop volgende jaarversla
gen melding te kunnen maken van de voortzetting van
deze proefneming. Nu in dit verslagjaar is gebleken,
dat reeds gedurende 4 jaren met de vervolgklasse gun
stige resultaten waren bereikt, stelde de directeur voor
om hieraan een blijvend karakter te geven. Desgevraagd
bracht de Commissie aan B. en W. advies uit over dit
voorstel, waarmede zij zich volkomen verenigde. De
Gemeenteraad heeft daarop besloten de bedoelde ver
volgklasse, met ingang van 1 september 1955, blijvend
aan de betreffende school te verbinden.
De adviserende werkzaamheden der Commissie met
betrekking tot mutaties in het lerarencorps der onder
haar toezicht vallende scholen en ten aanzien van
verlening van onderscheidingen en gratificaties aan
leerkrachten dezer scholen, alsmede haar overige
werkzaamheden, zoals de uitoefening van het school
toezicht enz., hadden onverminderd voortgang.
J. B. REICHARDT, voorzitter,
M. H. J. P. VAN BUTTINGHA W1CHERS-VAN
VOORST VADER, secretaresse.
Mede een onderwerp van bespreking bij de Commis
sie vormde de staatsburgerlijke vorming der leerlingen
op de middelbare scholen. Zoals reeds in het verslag
over het schooljaar 1952-1953 werd vermeld, wees de
Commissie destijds in een schrijven aan Burgemeester
en Wethouders op het belang van voorlichting op dit
gebied, hetgeen genoemd College aanleiding gaf er bij
rectoren en directeuren bij het gemeentelijk v.h.m.o.
op aan te dringen om, meer nog dan reeds het geval
was, aandacht aan dit onderwijs te schenken, o.a. door
terzake kundige personen uit te nodigen buiten de
schooluren op voor de leerlingen bevattelijke wijze voor
drachten te houden. Hieraan hadden B. en W. evenwel
de restrictie verbonden, dat niet ingeschakeld mochten
worden personen, die in de vertegenwoordigende col
leges van het Rijk, de Provincie of de Gemeente zitting
hadden of die op andere wijze politiek op de voorgrond
traden. De Commissie betreurde het, dat deze restrictie
was gemaakt, omdat personen, die uit ervaring spreken,
de taak en de werkwijze van bestuurders en wetgevers
in ons land voor de leerlingen kunnen doen leven en
hun belangstelling in de publieke zaak, zo gewenst voor
de staatsburgers, kunnen stimuleren. In verband hier
mede wendde zij zich in het verslagjaar tot Burgemees
ter en Wethouders met een schrijven, waarin zij in over
weging gaf de bedoelde beperking in te trekken, aan
welk verzoek gevolg werd gegeven.
Naar aanleiding van een desbetreffend verzoek bracht
de Commissie aan B. en W. advies uit omtrent het
voorstel van de directeur van de Gemeentelijke Han
delsdagschool met 4-jarige cursus tot het aanbrengen
van enige wijziging in het leerprogramma van deze
school. De voorgestelde wijziging, waarmede de Com
missie zich volkomen verenigde en welke intussen door
B. en W. werd goedgekeurd, heeft ten doel voor een
vaardigheidsvak als stenografie 2 lesuren in de derde
klasse en 1 lesuur in de vierde klasse uit te trekken,
in plaats van 1 lesuur in elk der klassen 2, 3 en 4 en in
verband daarmede 1 uur natuurkunde van klasse 3
naar klasse 2 over te brengen.
Voorts werd door B. en W. het advies ingewonnen
ten aanzien van het voorstel van de directeur van de
Stevin-h.b.s., de heer G. de Haas, tot gedeeltelijke
reorganisatie van het onderwijs aan deze school. Ten
einde een zo volledig mogelijk inzicht in deze materie
te verkrijgen, deed de Commissie zich in een speciaal
daartoe belegde vergadering voorlichten door de heer
De Haas voornoemd. Het betreffende voorstel komt
VERSLAG ONDERWIJS.