41
het kind spelen hierbij uiter-
2
vooral in de Nederlandse taal bij haar klassegenoten
ten achter. Door de lessen van de stichting werd be
reikt, dat deze achterstand geheel werd ingehaald.
Toen zij na haar herstel op tijd het toelatingsexamen
kon afleggen, slaagde zij daarvoor op voortreffelijke
wijze met een 8 voor Nederlandse taal.
Hierachter volgen de rekening van baten en lasten
over het jaar 1955 en de staat van bezittingen en
schulden der stichting per 31 december 1955.
Het aantal kinderen, dat in het Nederlands Zee-
hospitium te Kijkduin (tijdelijk gevestigd in het
Haags Sanatorium aan de Tapijtweg) les heeft ont
vangen, bedroeg 16.
De aantallen leerlingen op de eerste van elke
maand en op 31 december waren als volgt:
Namens het Algemeen Bestuur der stichting
„Onderwijsfonds voor zieke kinderen
te ’s-Gravenhage”,
E. C. J. VAN DER TAK—VROUWENVELDER,
voorzitster:
J. W. GRITTERS DOUBLET.
secretaris
II. Een jongen, die een school voor voortgezet
gewoon lager onderwijs bezocht, kon deze school ten
gevolge van een ziekte niet langer volgen. Zijn ouders
wilden hem op een lagere technische school plaatsen.
Door de lessen der stichting kreeg hij zo’n lust in
studeren, dat hij een hogere opleiding wilde gaan
volgen. De onderwijzeres maakte hem klaar voor de
(m)u.l.o. school, die hij thans volgt en waar hij tot
de goede leerlingen behoort.
IV. Een jongen, die een school voor buitenge
woon lager onderwijs bezocht werd ziek. Hij kreeg
gedurende geruime tijd les van de stichting. Na zijn
herstel kon hij geplaatst worden in de 5e klasse van
een school voor gewoon lager onderwijs. Het hoofd
der b.l.o. school, die het werk van zijn oud-leerling
later onder ogen kreeg, stond versteld over hetgeen
met deze jongen bereikt was.
De ouders hebben veel waardering voor de lessen
aan hun zieke kinderen. Dit blijkt wel uit de brieven
over het verdere verloop van hun oud-leerlingen, die
de leerkrachten van de stichting ontvangen, zelfs al
zijn de lessen geruime tijd geëindigd.
Het stemt het bestuur tot grote voldoening, dat
ook in het jaar 1955 aan een zo belangrijk sociaal
werk kon worden medegewerkt.
III. Een spastische jongen was door zijn licha
melijke toestand neerslachtig en ongeïnteresseerd.
Door de lessen der stichting leefde hij geheel op.
Hij leerde ijverig en was na enige tijd in staat door
het tekenen van letters een eenvoudig briefje te
schrijven en een boek te lezen.
Een paar voorbeelden moge dit toelichten.
I. Een meisje, dat naar een school voor middel
baar onderwijs zou gaan werd in de hoogste klasse
van de lagere school langdurig ziek. Tengevolge van
vroegere ziekteperioden was zij in sommige vakken,
Ook in 1955 heeft de stichting zegenrijk werk ten
behoeve van het zieke kind mogen verrichten.
In de eerste plaats voor de kinderen, die door hun
lichamelijke gebreken zo zwaar getroffen zijn, dat zij
nimmer in staat zijn een school te bezoeken. Vooral
voor deze kinderen betekenen de lessen van de stich
ting een uitkomst, waarna zij met verlangen uitzien.
Het feit, dat aan hun geestelijke ontwikkeling ge
werkt wordt, maakt dat zij zich in dit opzicht niet de
mindere behoeven te voelen van hun gezonde leeftijds
genoten. Het huiswerk wordt in de meeste gevallen
plichtsgetrouw en met lust gemaakt, hetgeen mede
helpt de verveling gedurende de lange ligtijd te ver
drijven.
Gelukkig zijn niet alle gevallen zo ernstig. Het
merendeel der kinderen kan na een soms langdurige
ziekte de school weer gaan bezoeken. Het stemt tot
voldoening, dat de meeste kinderen dan in dezelfde
klasse geplaatst kunnen worden, welke zij bereikt
zouden hebben indien zij niet zo langdurig ziek waren
geweest. Soms zijn zij deze klasse verre vooruit. Het
doel der stichting, nl. te zorgen, dat de zieke kinderen
bij hun klassegenoten niet ten achter raken wordt in
verreweg de meeste gevallen bereikt. De aard van de
ziekte en de aanleg van
aard een grote rol.
VERSLAG STICHTING ONDERWIJSFONDS VOOR ZIEKE KINDEREN.
11
'9
9
9
7
8
8
8
6
6
6
5
5
Q
Financieel overzicht.
1 januari
1 februari
1 maart
1 april
1 mei
1 juni
1 juli
1 augustus.
1 september
1 oktober
1 november
1 december
31 december
Onderwijs.