41 het kind spelen hierbij uiter- 2 vooral in de Nederlandse taal bij haar klassegenoten ten achter. Door de lessen van de stichting werd be reikt, dat deze achterstand geheel werd ingehaald. Toen zij na haar herstel op tijd het toelatingsexamen kon afleggen, slaagde zij daarvoor op voortreffelijke wijze met een 8 voor Nederlandse taal. Hierachter volgen de rekening van baten en lasten over het jaar 1955 en de staat van bezittingen en schulden der stichting per 31 december 1955. Het aantal kinderen, dat in het Nederlands Zee- hospitium te Kijkduin (tijdelijk gevestigd in het Haags Sanatorium aan de Tapijtweg) les heeft ont vangen, bedroeg 16. De aantallen leerlingen op de eerste van elke maand en op 31 december waren als volgt: Namens het Algemeen Bestuur der stichting „Onderwijsfonds voor zieke kinderen te ’s-Gravenhage”, E. C. J. VAN DER TAK—VROUWENVELDER, voorzitster: J. W. GRITTERS DOUBLET. secretaris II. Een jongen, die een school voor voortgezet gewoon lager onderwijs bezocht, kon deze school ten gevolge van een ziekte niet langer volgen. Zijn ouders wilden hem op een lagere technische school plaatsen. Door de lessen der stichting kreeg hij zo’n lust in studeren, dat hij een hogere opleiding wilde gaan volgen. De onderwijzeres maakte hem klaar voor de (m)u.l.o. school, die hij thans volgt en waar hij tot de goede leerlingen behoort. IV. Een jongen, die een school voor buitenge woon lager onderwijs bezocht werd ziek. Hij kreeg gedurende geruime tijd les van de stichting. Na zijn herstel kon hij geplaatst worden in de 5e klasse van een school voor gewoon lager onderwijs. Het hoofd der b.l.o. school, die het werk van zijn oud-leerling later onder ogen kreeg, stond versteld over hetgeen met deze jongen bereikt was. De ouders hebben veel waardering voor de lessen aan hun zieke kinderen. Dit blijkt wel uit de brieven over het verdere verloop van hun oud-leerlingen, die de leerkrachten van de stichting ontvangen, zelfs al zijn de lessen geruime tijd geëindigd. Het stemt het bestuur tot grote voldoening, dat ook in het jaar 1955 aan een zo belangrijk sociaal werk kon worden medegewerkt. III. Een spastische jongen was door zijn licha melijke toestand neerslachtig en ongeïnteresseerd. Door de lessen der stichting leefde hij geheel op. Hij leerde ijverig en was na enige tijd in staat door het tekenen van letters een eenvoudig briefje te schrijven en een boek te lezen. Een paar voorbeelden moge dit toelichten. I. Een meisje, dat naar een school voor middel baar onderwijs zou gaan werd in de hoogste klasse van de lagere school langdurig ziek. Tengevolge van vroegere ziekteperioden was zij in sommige vakken, Ook in 1955 heeft de stichting zegenrijk werk ten behoeve van het zieke kind mogen verrichten. In de eerste plaats voor de kinderen, die door hun lichamelijke gebreken zo zwaar getroffen zijn, dat zij nimmer in staat zijn een school te bezoeken. Vooral voor deze kinderen betekenen de lessen van de stich ting een uitkomst, waarna zij met verlangen uitzien. Het feit, dat aan hun geestelijke ontwikkeling ge werkt wordt, maakt dat zij zich in dit opzicht niet de mindere behoeven te voelen van hun gezonde leeftijds genoten. Het huiswerk wordt in de meeste gevallen plichtsgetrouw en met lust gemaakt, hetgeen mede helpt de verveling gedurende de lange ligtijd te ver drijven. Gelukkig zijn niet alle gevallen zo ernstig. Het merendeel der kinderen kan na een soms langdurige ziekte de school weer gaan bezoeken. Het stemt tot voldoening, dat de meeste kinderen dan in dezelfde klasse geplaatst kunnen worden, welke zij bereikt zouden hebben indien zij niet zo langdurig ziek waren geweest. Soms zijn zij deze klasse verre vooruit. Het doel der stichting, nl. te zorgen, dat de zieke kinderen bij hun klassegenoten niet ten achter raken wordt in verreweg de meeste gevallen bereikt. De aard van de ziekte en de aanleg van aard een grote rol. VERSLAG STICHTING ONDERWIJSFONDS VOOR ZIEKE KINDEREN. 11 '9 9 9 7 8 8 8 6 6 6 5 5 Q Financieel overzicht. 1 januari 1 februari 1 maart 1 april 1 mei 1 juni 1 juli 1 augustus. 1 september 1 oktober 1 november 1 december 31 december Onderwijs.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1955 | | pagina 670