47 5 het Volksuniversiteitsgebouw was te bezichtigen en waarvoor een belangrijk deel werd bijgedragen door de M uziekhistorische afdeling van het Gemeentemuseum. Door hem werd tevens, in het kader van deze tentoon stelling en als inleiding tot het Mozart-concert, dat op donderdag 23 december werd gegeven, een lezing ge houden met als onderwerp „Mozart, zijn leven en werk”, waarbij bijzondere aandacht werd geschonken aan het bezoek van de familie Mozart met de 9-jarige Wolfgang aan Den Haag in 1765. Een overzicht van de tijdens het verslagjaar gehouden lezingen, georganiseerd door de Dienst van Schone Kunsten, al dan niet in samenwerking met derden, wordt aangetroffen in Bijlage III op bladzijde 22. a. Museumlessen De in het vorig jaar begonnen museumles „Twee musea”, waarbij de schilderkunst van de 17e eeuw tegenover die van de 20ste eeuw werd gesteld en werd toegelicht met een korte inleiding aan de hand van een beknopte didactische tentoonstelling in de kleine voor- drachtzaal van het Gemeentemuseum waarna een bezoek volgde aan het Gemeentemuseum en het Mau- ritshuis werd in het verslagjaar beëindigd. De laatste les werd gegeven op 12 maart 1955. In het verslagjaar werd deze les, bestemd voor leerlingen van het 6e leer jaar g.l.o.. 7e en 8e leerjaar v.g.l.o. en het 1ste leerjaar van nijverheidsscholen en u.l.o.-scholen, door 3 500 leerlingen gevolgd. Met het aantal van 4 250 leerlingen, waarvan in het vorige jaarverslag reeds melding werd gemaakt, werden derhalve voor deze museumles 7 750 leerlingen geboekt. Aan de museumles „Twee musea” was door de direc teuren van het Gemeentemuseum en het Mauritshuis voor de deelnemers een kleine prijsvraag verbonden: het schrijven van een opstel over het museumbezoek. Van de meer dan 400 opstellen, die waren binnenge komen, werden er vijf bekroond. Op 30 maart des namiddags te 3.30 uur vond in een der zalen van het Gemeentemuseum de uitreiking der prijzen repro- dukties van enkele bekende schilderijen plaats door mej. Dr B. Jansen, adjunct-directrice van het Gemeen temuseum en Dr A. B. de Vries, directeur van het Mauritshuis. Aan het Museum Bredius werden 12 groepsbezoeken gebracht, waarvan 9 met rondleiding. Voor het Kostuummuseum werd een groepsbezoek met rondleiding genoteerd. Voor het nieuwe schooljaar werd eveneens voor de hierboven genoemde categorieën leerlingen een derde museumles voorbereid, ditmaal met als onderwerp „Hoe maak je een schilderij?”. Evenals de vorige is deze les over twee lesuren verdeeld. Het eerste lesuur is gewijd aan een bezoek aan het Gemeentemuseum, waar in de kleine voordrachtszaal, na een historische inlei ding over de wijze van schilderen, allerlei wetenswaar digheden worden verteld over de schildersmaterialen en de verschillende technieken. In deze voordrachtzaal zijn daartoe voorbeelden uit de oude en nieuwe tijd bijeengebracht. Na deze eerste les worden enige mo derne schilderijen kritisch bekeken. Het tweede lesuur wordt gegeven in het Mauritshuis, waar het werk van de grote meesters uit de 15e en de 16e eeuw wordt be schouwd in verband met de opgedane kennis aangaande materiaal, techniek en compositie. Voor deze les werd een geïllustreerd boekje samengesteld, onder de titel: „Hoe maak je een schilderij?”, dat aan elke leerling, die deze les volgt, wordt uitgereikt. Als bijzondere attractie is aan deze les een wedstrijd in welsprekendheid verbonden over het tijdens de lessen gezien en gehoorde. In het verslagjaar werden 113 groepsbezoeken aan de permanente verzamelingen en aan de verschillende tentoonstellingen in het Gemeentemuseum gebracht, waarvan 60 met rondleidingen. Hieronder zijn niet begrepen de groepsbezoeken, welke werden gebracht aan de tentoonstelling „Het geheim der Etrusken”. Gezien de uitgebreidheid van deze tentoonstelling en het zeer drukke bezoek von den er geen rondleidingen plaats, doch werd er voor groepen in de aula een korte inleiding, toegelicht met lichtbeelden, gegeven. Met ingang van 22 augustus vonden deze inleidingen elke maandag-, woensdag-, en vrijdagmorgen plaats en konden ook de gewone bezoekers, voor zover er nog plaatsen in de aula beschikbaar waren, zich hierbij aansluiten. Extra in leidingen voor bezoekers werden nog gehouden op de avonden van 9, 11 en 22 augustus en op 15, 22 i en 29 september. In totaal bezochten 242 groepen de tentoonstelling ..Het geheim van de Etrusken”. Voor 121 groepen werd bovenbedoelde inleiding gehouden. Het grootste deel van deze groepen bestond uit scholieren. Zie hiervoor meer onder het hoofd Pedagogische afdeling. Op 31 januari bracht een grote groep leden van de Rotary Club een bezoek aan het Gemeentemuseum, welke werd rondgeleid door de directeur Mr. L. J. F. pVijsenbeek. Op 3 februari werd een groep baliepersoneel van (diverse Nederlandse V.V.V.’s, die een door het lA.N.V.V. georganiseerde cursus volgden, door het (Gemeentemuseum rondgeleid door Dr. C. J. de Wit, (conservator van de afdeling Haagse Historie. I Op 1 december werd in samenwerking met de af- (deling Kabinetszaken van de Gemeentesecretarie een (bezoek van de leden van het damescomité „Den Haag (ontvangt” georganiseerd, waarbij o.a. een bezoek aan |de tentoonstelling „Een nieuwe beweging in de Ne- |der mdse schilderkunst rond 1910” werd gebracht. VERSLAG VAN DE DIENST VOOR SCHONE KUNSTEN Pedagogische afdeling. Lezingen, enz. Groepsbezoek en rondleidingen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1955 | | pagina 711