47
5
het Volksuniversiteitsgebouw was te bezichtigen en
waarvoor een belangrijk deel werd bijgedragen door de
M uziekhistorische afdeling van het Gemeentemuseum.
Door hem werd tevens, in het kader van deze tentoon
stelling en als inleiding tot het Mozart-concert, dat op
donderdag 23 december werd gegeven, een lezing ge
houden met als onderwerp „Mozart, zijn leven en
werk”, waarbij bijzondere aandacht werd geschonken
aan het bezoek van de familie Mozart met de 9-jarige
Wolfgang aan Den Haag in 1765.
Een overzicht van de tijdens het verslagjaar gehouden
lezingen, georganiseerd door de Dienst van Schone
Kunsten, al dan niet in samenwerking met derden,
wordt aangetroffen in Bijlage III op bladzijde 22.
a. Museumlessen
De in het vorig jaar begonnen museumles „Twee
musea”, waarbij de schilderkunst van de 17e eeuw
tegenover die van de 20ste eeuw werd gesteld en werd
toegelicht met een korte inleiding aan de hand van een
beknopte didactische tentoonstelling in de kleine voor-
drachtzaal van het Gemeentemuseum waarna een
bezoek volgde aan het Gemeentemuseum en het Mau-
ritshuis werd in het verslagjaar beëindigd. De laatste
les werd gegeven op 12 maart 1955. In het verslagjaar
werd deze les, bestemd voor leerlingen van het 6e leer
jaar g.l.o.. 7e en 8e leerjaar v.g.l.o. en het 1ste leerjaar
van nijverheidsscholen en u.l.o.-scholen, door 3 500
leerlingen gevolgd. Met het aantal van 4 250 leerlingen,
waarvan in het vorige jaarverslag reeds melding werd
gemaakt, werden derhalve voor deze museumles 7 750
leerlingen geboekt.
Aan de museumles „Twee musea” was door de direc
teuren van het Gemeentemuseum en het Mauritshuis
voor de deelnemers een kleine prijsvraag verbonden:
het schrijven van een opstel over het museumbezoek.
Van de meer dan 400 opstellen, die waren binnenge
komen, werden er vijf bekroond. Op 30 maart des
namiddags te 3.30 uur vond in een der zalen van het
Gemeentemuseum de uitreiking der prijzen repro-
dukties van enkele bekende schilderijen plaats door
mej. Dr B. Jansen, adjunct-directrice van het Gemeen
temuseum en Dr A. B. de Vries, directeur van het
Mauritshuis.
Aan het Museum Bredius werden 12 groepsbezoeken
gebracht, waarvan 9 met rondleiding.
Voor het Kostuummuseum werd een groepsbezoek
met rondleiding genoteerd.
Voor het nieuwe schooljaar werd eveneens voor de
hierboven genoemde categorieën leerlingen een derde
museumles voorbereid, ditmaal met als onderwerp
„Hoe maak je een schilderij?”. Evenals de vorige is deze
les over twee lesuren verdeeld. Het eerste lesuur is
gewijd aan een bezoek aan het Gemeentemuseum, waar
in de kleine voordrachtszaal, na een historische inlei
ding over de wijze van schilderen, allerlei wetenswaar
digheden worden verteld over de schildersmaterialen
en de verschillende technieken. In deze voordrachtzaal
zijn daartoe voorbeelden uit de oude en nieuwe tijd
bijeengebracht. Na deze eerste les worden enige mo
derne schilderijen kritisch bekeken. Het tweede lesuur
wordt gegeven in het Mauritshuis, waar het werk van
de grote meesters uit de 15e en de 16e eeuw wordt be
schouwd in verband met de opgedane kennis aangaande
materiaal, techniek en compositie. Voor deze les werd
een geïllustreerd boekje samengesteld, onder de titel:
„Hoe maak je een schilderij?”, dat aan elke leerling,
die deze les volgt, wordt uitgereikt. Als bijzondere
attractie is aan deze les een wedstrijd in welsprekendheid
verbonden over het tijdens de lessen gezien en gehoorde.
In het verslagjaar werden 113 groepsbezoeken aan
de permanente verzamelingen en aan de verschillende
tentoonstellingen in het Gemeentemuseum gebracht,
waarvan 60 met rondleidingen.
Hieronder zijn niet begrepen de groepsbezoeken,
welke werden gebracht aan de tentoonstelling „Het
geheim der Etrusken”. Gezien de uitgebreidheid van
deze tentoonstelling en het zeer drukke bezoek von
den er geen rondleidingen plaats, doch werd er voor
groepen in de aula een korte inleiding, toegelicht met
lichtbeelden, gegeven. Met ingang van 22 augustus
vonden deze inleidingen elke maandag-, woensdag-,
en vrijdagmorgen plaats en konden ook de gewone
bezoekers, voor zover er nog plaatsen in de aula
beschikbaar waren, zich hierbij aansluiten. Extra in
leidingen voor bezoekers werden nog gehouden op
de avonden van 9, 11 en 22 augustus en op 15, 22
i en 29 september.
In totaal bezochten 242 groepen de tentoonstelling
..Het geheim van de Etrusken”. Voor 121 groepen
werd bovenbedoelde inleiding gehouden. Het grootste
deel van deze groepen bestond uit scholieren. Zie
hiervoor meer onder het hoofd Pedagogische afdeling.
Op 31 januari bracht een grote groep leden van de
Rotary Club een bezoek aan het Gemeentemuseum,
welke werd rondgeleid door de directeur Mr. L. J. F.
pVijsenbeek.
Op 3 februari werd een groep baliepersoneel van
(diverse Nederlandse V.V.V.’s, die een door het
lA.N.V.V. georganiseerde cursus volgden, door het
(Gemeentemuseum rondgeleid door Dr. C. J. de Wit,
(conservator van de afdeling Haagse Historie.
I Op 1 december werd in samenwerking met de af-
(deling Kabinetszaken van de Gemeentesecretarie een
(bezoek van de leden van het damescomité „Den Haag
(ontvangt” georganiseerd, waarbij o.a. een bezoek aan
|de tentoonstelling „Een nieuwe beweging in de Ne-
|der mdse schilderkunst rond 1910” werd gebracht.
VERSLAG VAN DE DIENST VOOR SCHONE KUNSTEN
Pedagogische afdeling.
Lezingen, enz.
Groepsbezoek en rondleidingen.